Murtuman taustalla voi olla radan ikä ja huono kunto. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.
Liikenne Jyväskylän ja Jämsän välisellä rataosuudella sujuu jälleen aamuöisen junaturman jälkeen.
Joensuusta Turkuun matkalla olleen henkilöjunan toiseksi viimeinen vaunu putosi kiskoiltaan lähellä Jämsänkosken Saakoskea kello neljän jälkeen aamuyöstä. Onnettomuuden aiheutti kiskon katkeaminen, kertoo erikoistutkija Reijo Mynttinen Onnettomuustutkintakeskuksesta.
- Pikajuna 802 tuli Jyväskylän suunnasta ja se oli saanut varoituksen siitä, että jotain erikoista oli tapahtunut. Tavarajuna oli mennyt turmapaikan ohi tuntia aikasemmin ja kuullut kovan paukahduksen, Mynttinen kertoo.
Onnettomuusvaunun 15 matkustajaa selvisivät ehjin nahoin. Ilman varoitusta juna olisi voinut ajaa jopa 140 kilometrin tuntivauhtia.
Mynttisen mukaan matkustajajunan toiseksi viimeisen vaunun ensimmäinen teli putosi vauriokohdassa kiskoilta. Teli raahautui noin 45 asteen kulmassa ja rikkoi matkalla betonisia ratapölkkyjä ja kiskojen kiinnitysjousia.
- Radalle syntyi vaurioita noin 1200 metrin matkalle. Turman alkupisteessä ratakisko oli katkeillut vaunujen alla moneen kappaleeseen, Mynttinen kuvailee jälkiä.
Kiskojen katkeamiset eivät Mynttisen mukaan ole kovin yleisiä, mutta niitä esiintyy silloin tällöin varsinkin lämpötilojen vaihtuessa. Routavauriosta tuskin Jämsänkosken tapauksessa on kyse, mutta se varmistunee myöhemmissä tutkimuksissa. Kisko murentui joka tapauksessa pieniksi palasiksi noin 70-80 sentin matkalta.
Helmikuun tarkastuksessa murtumaa ei vielä ollut tai sitä ei huomattu. Murtuman syy saattaakin olla yksinkertaisesti iän tuoman haurastuminen, sanoo Ratahallintokeskuksen ylijohtaja Ossi Niemimuukko.
- Suuri osa rataverkosta on huomattavan kulunutta. Tämä rataosuus oli tarkoitus korjata kahden vuoden kuluttua eli se oli aivan ikänsä lopussa. Toimintaperiaatteemme on, että jos turvallisuus on uhattuna alennamme nopeuksia tai akselipainoja tai jopa pysäytämme liikenteen. Siihen ei ole tarvinnut mennä, mutta nopeuksia on joskus jouduttu alentamaan.
(MTV3)
(Seitsemän uutiset 30.03.2005)