Jäikö "voittoputki" päälle? Rahapelejä voi kuluttaa kuin viinaa

Rahapelit ovat suomalaiselle virkistystä, harrastusta ja vakava ongelma.

Aloitetaan ilmiön tarkastelu sieltä mukavasta päästä.

Veikkauksella on nähty tänä vuonna, kuinka sekä jääkiekon MM-kisoissa että jalkapallon EM-kisoissa tehtiin uusia myyntiennätyksiä. Olympialaisissa voi nyt Veikkauksen kautta ennustaa ensimmäistä kertaa aivan jokaisessa lajissa.

Reaaliaikaiset vedot netissä kiinnittävät pelaajan suoriin urheilulähetyksiin.

– Se on ihmisten kulutuskäyttäytymisessä viihteen liittämistä viihteeseen, sanoo Veikkauksen tiedottaja Tero Talaslahti.

Pelaaminen on siis jo itsessään yhä viihdyttävämpää. Kauas on tultu ykkösen, ristin tai kakkosen rustaamisesta kioskilla.

Miten pelaamista rajoitetaan?

Raha-automaateissa pelaajalle asetetaan oletuksena 50 euron vuorokausiraja, jota voi laskea tai nostaa aina 100 euroon asti. Luotolla ei voi pelata.

Veikkauksen verkkopeleissä on päiväkohtainen rajoitus, joka on pelistä riippuen 100 tai 300 euroa päivässä. Lisäksi pelaaja voi asettaa omia rajoituksia tai sulkea tilinsä määräajaksi. Tällaisia rajoituksia on kuukausittain käytössä 10 000–15 000 pelaajalla.

Myyntipaikassa myyjä tekee rahanpesuilmoituksen, jos joku pelaa 3000 euroa.

Tekniikan kehittyminen on tehnyt pelaamisesta yhä vaivattomampaa.

Jo yli puolessa RAY:n noin 20 000:ssa peliautomaatissa on maksukorttipääte, joka mahdollistaa pelaamisen ilman käteistä. Kortilla pelaaminen on kasvattanut hiljalleen osuuttaan noin kuuteen prosenttiin.

– Kun päivittäistavarakaupassakin käteinen vähenee, RAY:n on muututtava mukana, yhdistyksen viestintäpäällikkö Miikka Kimari toteaa.

Tutkimuksissa erityisen addiktoivia pelejä ovat sellaiset, jotka eivät keskeydy vaan uppouttavat pelaajan. Vielä ennen kolikoiden lisääminen tai vaihtaminen katkaisi pelin.

Rahan sähköistyminen toisaalta lisää tempoa, mutta myös mahdollistaa uudenlaisten pelirajoitusten asettamisen ja näin haittojen vähentämisen.

Kuin päihdeongelma

Paljonko sitten on liikaa? THL:n erikoistutkija Tuukka Tammi huomauttaa, että pelaaminen voidaan nähdä myös harrastuksena.

– Ihmiset käyttävät paljon rahaa vaikkapa autoiluun ja mökkeilyyn. Olennaista on se, onko pelaamiseen käytetty raha pois tärkeistä elämän kustannnuksista, Tammi sanoo.

Peliongelma määritellään samaan tapaan kuin päihdeongelmakin: Pitääkö pelata enemmän ja enemmän saadakseen siitä saman tyydytyksen? Tuleeko pelaamattomuudesta vieroitusoireita, kuten rauhaton olo? Kärsiikö lähipiiri?

– Mutta näitä asioita ei voida todistaa verikokeen tai maksa-arvojen perusteella.

A-klinikkasäätiön ja Sininauhaliiton Peluuri-palvelun mukaan ongelmapelaajia on Suomessa 130 000, joista noin kolmannes on peliriippuvaisia.

Ote Veikkauksen tiedotteesta 8.8:

"140 000 euron Eurojackpot-voittajalla ja Lady Fortunalla suhteet kunnossa - Veikkauksessa odotetaan Eurojackpotin myyntiennätystä

Jyväskylän Prisma Keljonkankalla Eurojackpot-rivinsä kesäkuussa (krs 22/2012) jättänyt mies kahmaisi pelissä mukavat noin 140 000 euroa puhtaana käteen. Riviin osui tuolloin Eurojackpotin toiseksi ylimmän voittoluokan onnenkantamoinen. Voittaja muistelee tarkistaneensa koneen arpomat rivit arvonnan jälkeisenä päivänä ja yllättyneensä iloisesti. Tieto onnellisesta tapahtumasta kerrottiin sukulaisille saman tien.

– Mutta voittoa en kyllä kunnolla uskonut todeksi ennen kuin rahat tulivat tilille, voittaja muistelee.

Veikkauspelien hannuhanhille tyypilliseen tapaan elämän isot hankinnat on ensin saatettu ajan tasalle: mies kertoo sijoittaneensa rahat uuteen autoon ja asuntoon. Mitä ilmeisimmin suhteet Lady Fortunaan ovat myös hoidossa, sillä usko uuteen voittoon elää yhä.

– Olen edelleen jatkanut Eurojackpotin pelaamista. Miksikäs voitto ei voisi osua kohdalle uudelleen?, voittaja tuumaa."

Loton unelma elää yhä

Entä se klassinen viikonlopun lottorivi? Lotto on rakentunut osaksi suomalaista kulttuuria. Unelmat ja toteutuneet unelmat jättipoteista ovat itsessään hyödykkeitä, joita tiedotusvälineet kauppaavat yleisölle.

Siksi suomalainen laittaa rahansa peliin, josta saa 41,1 prosenttia takaisin.

Uutta jättipottia myös mainostetaan kovaan ääneen – radiossa tämä toteutuu ihan kirjaimellisesti.

Keskustelu pelien markkinoinnista on myös keskustelua rahapelimonopolista.

– Pelimonopoli on sallittu sillä perusteella, että voitaisiin paremmin hillitä haittoja kuin mihin pystyttäisiin vapailla markkinoilla. Jos samalla mainostetaan aggressiivisesti niin onhan siinä pieni ristiriita, Tuukka Tammi sanoo.

Miksi Veikkaus sitten markkinoi niin voimakkaasti?

– Minkä tahansa tuotteen myyntiä ylläpidetään ja muistutetaan, kun tarjolla on jotain poikkeavaa. Tokihan se on liiketoimintaa, Talaslahti sanoo.

Yhä enemmän rahaa peliin, yhä nuorempana

Veikkauksella verkossa rekisteröityneiden pelaajien määrä on jo 1,4 miljoonaa. Tämä on merkittävä osuus suomalaisista, etenkin kun ajattelee palvelun 18 vuoden ikärajaa.

Netissä pelaajat myös vertailevat Veikkauksen palveluja rinnakkain ulkomaisten yhtiöiden houkutusten kanssa.

– Ajatukset vanhoissa sanonnoissa kuten "suomalainen voittaa aina" tai "kansanterveydelle pelaaminen" eivät ole EU:n näkökulmasta hyväksyttyjä perusteita monopolille, Tammi sanoo.

Oli pelien tarjoaja kuka tahansa, varmimmin tässä kuviossa tiedetään häviäjät.

Tammen mukaan mainostamisen logiikka toimii samalla tavalla peleissä kuin alkoholissakin. Sillä saadaan nuoria aloittamaan yhä aikaisemmin ja lisäämään määriä.

Lue myös:

    Uusimmat