Ivana Helsingin New Yorkin liike avataan tänään

Vaatemerkkinä tunnettu Ivana Helsinki avaa New Yorkin liikkeensä tänään. Tämän lisäksi se on perustanut Amerikkaan tytäryhtiön, joka on toiminut marraskuusta lähtien. Tavoitteet ovat selkeät: Ivana Helsinki hakee Amerikasta 10 prosentin vuosittaista kasvua.

New Yorkin Nolita-kaupunginosassa sijaitseva myymälä tuo ensimmäistä kertaa Ivana Helsingin new yorkilaisen katukuvaan.

- Oma myymälä tuo meille ennen kaikkea näyteikkunan ja auttaa meitä kaikissa muissakin projekteissa, toteaa vaatesuunnittelija Paola Suhonen.

Näkyvyyden ja tehokkaan viestinnän merkitystä korostaa myös kansainvälisen verotuksen asiantuntija Ann-Christine Westerlund Westmusa-yrityksestä. Westerlund on työskennellyt perustamassaan yrityksessä New Yorkissa jo kaksikymmentä vuotta.

- New York on muodin keskus Yhdysvalloissa. Kilpailu on tiukkaa, mutta täällä on myös mahdollisuus menestyä. Kaupungin vajaat 10 miljoonaa asukasta sekä kaupungissa vierailevat turistit ja diplomaatit luovat ison markkinan. Rikkaita ja muodin seuraajia on paljon, Westerlund lisää.

Ivana Helsinki tähtää taiteiden tuotantotaloksi

Ivana Helsingin tulevaisuus on yhä enenevässä määrin muutakin kuin vaatesuunnittelua. Sen tavoitteena on olla luovien alojen monipuolinen tuotantotalo. Sama pätee uuteen liikkeeseen – sitä tarjotaan myös erilaisten tapahtumien järjestämispaikaksi. Se onkin tarkoituksellisesti noin 100 neliön kokoinen, ja sisustettu tyylikkäästi suomalaisuutta hehkuen.

- Liiketoimintamme laajenee jatkuvasti. Olemme aloittaneet yhteystyön pakkaussuunnittelussa kalifornialaisen kosmetiikkayrityksen LaLaciouksen kanssa Yhdysvalloissa. Aiemmin tällä viikolla kerroimme Suomessa, että suunnittelemme Keskolle kertakäyttöastioita, toteaa markkinoinnista ja myynnistä vastaava Pirjo Suhonen.

Millainen on Ivana Helsingin tavoittelema newyorkilainen asiakas?

- Hän on boheemi ja työskentelee luovalla alalla. Tavoittelemme ihmisiä, jotka haluavat pukeutua särmikkään persoonallisesti, mutta jotka eivät juokse trendien perässä, Paola Suhonen kiteyttää.

Kankaiden kuvioiden suojaaminen vaikeaa

Ivana Helsingin tie New Yorkissa on ollut myös kivinen. Puolisentoista vuotta sitten yhdysvaltalainen Ivana Trump haastoi Ivana Helsingin samantyylisen tuotemerkkinimen käytöstä. Kiista sovittiin ilman oikeuteen menemistä – sanojen Ivana ja Helsinki erikseen kirjoittaminen riittää. Tämän jälkeen Ivana Helsinki kuitenkin suojasi oman tavaramerkkinsä.

- Tavaramerkki saa Yhdysvalloissa suojan myös ilman virallista rekisteröintiä, mikäli yritys voi osoittaa sen hallinneen tiettyjä markkinoita – joko maantieteellisesti tai tuotteiden laatuleiman mukaan. Rekisteröinti parantaa kuitenkin suojaa, toteaa lakimies Mitchell Stein newyorkilaisesta Sullivan & Worchesterista.

Tavaramerkki suojaa nimeä ja brändiä. Kankaiden kuvioiden suojaaminen on sen sijaan vaikeaa.

- Kankaiden kuvioiden suojaaminen on vaikeaa. Mikäli kuitenkin tietty osa tuotetta tai vaatetta on erittäin leimallinen tietylle suunnittelijalle, sitä voidaan pitää osana tavaramerkkiä, toteaa lakimies Michael Student Sullivan & Worchesterista.

Ranskalainen kenkäsuunnittelija Christian Louboutin syyttää parhaillaan Yves Saint Laurentia siitä, että se olisi kopioinut Louboutinin idean punaisista kengänpohjista. Louboutin odottaa parhaillaan korkeimman oikeuden päätöstä asiasta.

Paola Suhonen tiedostaa epävarmuuden, joka liittyy tuotemerkkiin ja kangaskuvioiden mahdolliseen kopioimiseen.

- Kaikista tärkein juttu on kuitenkin pään sisällä. Kehitän jatkossakin koko ajan uutta. Alkuperäistä ideaa ei voi kopioida, hän lisää.

Lue myös:

    Uusimmat