Italiassa etsitään syyllisiä eiliseen sillan romahdukseen Genovassa. Turmassa menehtyneitä on ainakin 39.
Italian turmasilta oli koottu erilaisista palasista. Elementtitekniikka on yleisesti käytetty ympäri Eurooppaa ja maailmaa, kertoo Liikenneviraston taitorakenneyksikön päällikkö Minna Torkkeli.
Myös Suomessa on elementeillä rakennettuja siltoja.
– Nykyään ne tehdään eri tyyppisesti. Ne eivät ole pelkkiä palikoita, vaan jatkuvia ja sitkeitä rakenteita.
Suomessa kuitenkin suositaan enemmän yhtenäisenä valettavia siltoja niiden turvallisuuden takia.
– Elementtisiltojen murtumistapa on nopea, niinkuin nähtiin. Jatkuva rakenne on sitkeä, Torkkeli sanoo.
Kun lopulliset syyt Genovan sillan romahtamiselle selviävät, myös Suomessa tarkastetaan siltoja.
– Mikäli samanlaisia rakenteita on, ryhdymme toimeen. Keskimäärin Suomen sillat ovat hyvässä kunnossa. Meilläkin on ikääntyviä siltoja, ja korjausvelka lisääntyy, joka vuosi sillat vanhenevat ja tarvitsevat enemmän korjaamista, Torkkeli sanoo.