"Uskon uudet brändit" otsikoidussa jutussa esiintyneet hahmot oli luotu haastattelemalla useita viisikymppisiä ja kaksikymppisiä henkilöitä.
Helsingin Sanomat kertoo käyttäneensä keksittyjä henkilöitä tammikuun Kuukausiliitteen jutussa kertomatta sitä lukijoilleen. Juttu "Uskon uudet brändit" kuvasi suomalaisten muuttuvaa suhdetta evankelisluterilaiseen kirkkoon.
Jutussa esiintyivät 53-vuotias "Ilpo" ja hänen 23-vuotiaan tyttärensä "Jenni", joita ei tosiasiassa ole olemassa. Toimittaja oli luonut hahmot haastateltuaan useita viisikymppisiä ja kaksikymppisiä henkilöitä.
Helsingin Sanomien päätoimittaja Janne Virkkunen pahoitteli tapahtunutta Kuukausiliitteen uudessa numerossa lauantaina. Juttu ei hänen mukaansa sopinut lehden toimitusperiaatteisiin.
- Ei tämmöisiä asioita meille tapahdu, mutta nyt vaan tapahtui. Ikävät asiat täytyy kertoa, sanoi Virkkunen.
Hänen mukaansa vastaavaa ei ole lehdessä ennen käynyt.
Toimittaja uskoi tilanteen selviävän jutusta
Jutun kirjoittanut toimittaja pitää oikeana, että tilanne tehtiin lukijoille selväksi edes jälkikäteen. Päätös luoda ikäluokkia kuvaavat "prototyypit" useista oikeista taustahaastatteluista oli hänen omansa. Hän oli arvellut asian aukeavan jutusta.