Mikko Hirvonen ja Jari-Matti Latvala tietävät, kuinka vauhti paranee tämän päivän etapin toisella kierroksella Ruotsin rallissa. Iltapäivän ja alkuillan kuluessa aamupäivällä ajettu neljä erikoiskokeen rypäs ajetaan uudelleen ja etappi päättyy Karlstadissa yleisöerikoiskokeeseen.
- Vähän koetaan mennä iltapäivällä muilta karkuun, kisaa johtava Hirvonen linjasi.
Hirvonen haluaa karistaa kannoiltaan kilpailussa toisena ajavan Mads Östbergin, joka on 0,3 sekunnin päässä sekä kolmantena olevan Petter Solbergin (31 sekuntia Hirvoseen) ja neljäntenä ajavan Latvalan (-44,3).
Erojen tekeminen vaatii Hirvosen mukaan vauhdin kiristämistä, joka ei ole riskitöntä.
- Nyt ajo on tullut puhtaasti. Tuntuisi, että voisi ajaa kovempaa, mutta sitten voi alkaa tulla virheitä, Hirvonen mietti.
Hirvosen mukaan yli 20 asteen aurinkoisessa pakkassäässä olosuhteet ovat olleet hyvät ja tasapuoliset.
- Suurin ongelma on se, että nuotituksen jälkeen tiet on aurattu, ja kurvit ovat jyrkempiä (kuin nuotissa). Siksi tässä on puhkottu sisäpenkkoja takana tuleville.
Latvalla maltti vähissä
Latvalan haasteena on löytää oikea ajorytmi ja pysyä ajourassa.
- En malta pitää ajamista riittävän rauhallisena. Kun pojat menevät kovempaa, rupean repimään ja annan mennä liian paljon poikittain. Yhden pätkän tulin nyt hyvin, Latvala linjasi tämän päivän erikoiskokeita.
- Rytmi ei vaan ole sellainen kuin sen pitäisi olla.
Latvalan mukaan uuden auton kanssa on yhä totutteluongelmia nopeilla teillä.
- Nopeissa paikoissa yritin ajaa kuin Focuksella, ja auto lähtee välillä lapasesta.
Kimi Räikkönen on rallissa yhdeksäntenä reilut viisi minuuttia kärjestä. Ajaminen pakkassäässä sujuu kuitenkin paremmin kuin lumessa perjantaina.
- On joo (helpompaa), kun ei ole lunta niin paljon, on mukavampi ajaa, Räikkönen tuumi.
(MTV3-STT)