Helikopterihankkeen tilausvaltuudet lisäbujettiin

Maavoimille hankittavien kuljetushelikoptereiden huoltojärjestelmien hankkiminen edellyttää vielä yli miljardin markan tilausvaltuudet, jotka ehtinevät vielä valtion lisäbudjettiin.

Helikopterihankkeen tilausvaltuudet mahdutettaneen lisäbudjettiin

Maavoimien valmiusprikaateille hankittavien kuljetushelikoptereiden huoltojärjestelmien hankkiminen edellyttää vielä yli miljardin markan tilausvaltuudet. Ne mahdutettaneen MTV3:n uutisten saamien tietojen mukaan nyt keväällä annettavaan valtion lisäbudjettiin. Eduskunta on jo aiemmin myöntänyt koptereiden hankkimiseen 2,2 miljardin valtuudet. Neljälle Pohjoismaalle suunnatussa tarjouskilvassa on käytännössä mukana enää kaksi toimittajaa.

Jo eduskunnan päättäessä näistä tilausvaltuuksista maaliskuussa 1998, arvioitiin, että kopterien huolto edellyttää vielä lisärahaa. Tämä rahantarve on ajankohtaistumassa nyt, kun vihdoin ollaan pääsemässsä kopterien hankintaan.

MTV3:n saamien tietojen mukaan seuraavaan lisäbudjettiin mahdutettaneen 1,1 miljardin markan valtuudet huoltojärjestelmien tilaamiseen. Summa on huima, sillä se on kymmesosa vuosittaisesta puolustusbudjetistamme. Rahantarve tosin ajoittuu usealle vuodelle ja maksuunpano alkaa aikaisintaan ensi vuonna.

Itse tarjouskilvassa on tosiasiassa mukana enää vain yhdysvaltalainen Sikorsky, jota monet asiantuntijat pitävät teknisesti parempana kuin tätä toista vaihtoehtoa; euroopalaisomistukessa olevaa NH 90:ää. Natokopterin valintaa puoltaa ainakin mahdollisuus tehdä kaupat euroissa ilman valuuttariskiä sekä miltei pikkupakko kannattaa EU:n omaa asetuotantoa. Ainakin ranskalaiset ovat tunnetusti häikäilemättömiä asekauppiaista. 1990 -luvun alussa he uhkasivat pitää EU:n ulkopuolella, mikäli ilmavoimille ei ostettaisi ranskalaisia Dassault-hävittäjiä.

Projektin takkuaminen johtuu maiden erilaisista tarpeista. Norja haluaa huippumodernein ohjuksin varustetun, fregateilta operoivan koneen, suomalaiset ja ruotsalaiset kevyemmin aseistetun miehistönkuljetuslaitteen tanskalaisten hakiessa ensisijassa pelastuskopteria. Tanskan mukaantulo onkin edelleen epävarmaa.

Vakavana pyrkimyksenä kuitenkin on, että yhteispohjoismainen helikopterityöryhmä tekisi esityksensä huhtikuussa, mutta on hyvinkin todennäköistä, että projekti toteutuu ainakin alkuvaiheessa ehkä vain kolmen tai ainoastaan vain kahden maan eli Suomen ja Ruotsin yhteishankkeena.
(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat