Hartwall ja Scottish Newcastle yhdistyvät

Skottilainen Scottish Newcastle ja Hartwall yhdistyvät. Syntyy johtava eurooppalainen panimoyhtiö. Hartwallin osakkeista tehdään ostotarjous.

Oluttuoppia täytetään

Hartwall on tänään sopinut liiketoimintansa yhdistämisestä Eurooppalaisen johtavan panimon, Scottish & Newcastlen kanssa. Sopimuksen mukaisesti S&N tekee sopimuksen mukaan osakevaihtotarjouksen kaikille osakkeenomistajille Hartwallin osakkeiden hankkimiseksista.

Hartwallin mukaan muodostuvasta yhtiöstä tulee niin tuotantomääriltään, kannattavuudeltaan tulokseltaan kuin tuotemerkeiltään Euroopan johtava yleiseurooppalainen panimoyhtiö. Muodostettavalla konsernilla on hallussaan kolme koko Euroopan kymmenestä myydyimmästä olutmerkistä (Baltika, Kronenbourg ja Foster's).

Scottish Newcastle tarjoaa kaikille Hartwallin osakkeenomistajille vastikkeena 3,152 Scottish Newcastlen osaketta kustakin Hartwallin osakkeesta. Osakevaihtotarjouksen mukainen Hartwallin arvo on 1,981 miljardia euroa eli 29,9 euroa per osake.

Ennen tarjouksen tekemistä Hartwall maksaa tehdyn osinkoehdotuksen mukaisen osingon, kullekin A-osakkeelle 1,11 euroa ja kullekin K-osakkeelle 1,10 euroa. Osinko mukaan luettuna Hartwallin osakepääoman kokonaisarvo on 2,054 miljardia euroa eli 31,0 euroa per osake. Tämä vastaa 22,2 % preemiota verrattuna Hartwallin osakkeen päätöskurssiin Helsingin pörssissä 13 helmikuuta 2002. Kun osakevaihtotarjous on saatu päätökseen, Erik Hartwall ja Henrik Therman nimitetään Scottish Newcastlen hallituksen jäseniksi. Jussi Länsiöstä tulee Scottish Newcastle-konsernin johtoryhmän jäsen.

Hartwallin hallitus suosittelee osakevaihtotarjouksen hyväksymistä.

Hartwall kertoo yhdistymisen hyödyistä

Scottish & Newcastle -logo

Hartwall ja S&N muodostavat konsernin, jolla on Hartwallin mukaan merkittävät kasvumahdollisuudet, johtava markkina-asema Euroopassa, johtavia Euroopan laajuisia tuotemerkkejä sekä kokenut ja osaava kansainvälinen johto. Muodostetusta konsernista tulee niin tuotantomääriltään, kannattavuudeltaan kuin tuotemerkeiltään Euroopan johtava panimoyhtiö, kokonaismyynnillä 7,352 miljardia euroa, liikevoitolla (EBIT) 985 miljoonaa euroa ja kokonaisvolyymiltaan 45,7 miljoonaa hehtolitraa. (Luvut perustuvat Hartwallin 31.12.2001 päättyneeseen tilikauteen ja S&N:n liiketoiminnan 28.10.2001 päättyneeseen 12 kuukauden tilanteeseen).

Lisääntyneet taloudelliset resurssit vahvistavat muodostetun yhtiön asemaa keskeisenä tekijänä kansainvälisen panimoalan tulevassa konsolidoitumisessa, Hartwall kertoo.

Hartwallin Baltic Beverage Holding AB:n ("BBH") kautta saavuttama johtava asema nopeasti kasvavilla Itä-Euroopan markkinoilla yhdistettynä S&N:n johtaviin asemiin Länsi-Euroopan tärkeimmillä markkinoilla tarjoaa sijoittajille hyviä kasvumahdollisuuksia yhdistettynä maltillisemman kasvun markkinoiden vakauteen. Synergiaetuja odotetaan hankintaehtojen tehostamisen, parhaiden toimintatapojen omaksumisen sekä tuotemerkkisynergioiden myötä, Hartwall kertoo.

Muodostettavalla konsernilla on hallussaan kolme koko Euroopan alueen kymmenestä myydyimmästä olutmerkistä (Baltika, Kronenbourg ja Foster's) sekä alueellisesti vahvoja tavaramerkkejä, kuten Lapin Kulta ja John Smith's. Uusi konserni toimii 11 maassa ja siitä tulee markkinajohtaja (suluissa yhtiön markkinaosuus kussakin maassa). Iso-Britanniassa (28 %), Venäjällä (30 %), Ranskassa (40 %), Suomessa (45 %), Virossa (49 %), Latviassa 45 %) ja Liettuassa (45 %) ja johtava panimo Portugalissa (40 %), Belgiassa (16 %) ja Ukrainassa (18 %).

Hartwall kertoo, että yhdistyminen on sille tärkeä askel osallistuttaessa toimialan konsolidoitumiseen. Johtavana eurooppalaisena panimoalan osaajana, markkinajohtajana ja tunnettujen tuotemerkkien haltijana S&N on Hartwallille optimaalinen kumppani. Muodostettavassa konsernissa Hartwall tulee vastaamaan nykyisestä liiketoiminnastaan. Yhdistyminen ei vaikuta BBH:n toimintaan. Muodostettavan konsernin koko ja voimavarat mahdollistavat Hartwallin vahvan aseman edelleen kehittämisen Pohjois- ja Itä-Euroopan markkinoilla. Lisäksi osapuolten on mahdollista edistää toistensa tuotemerkkejä, esimerkiksi Lapin Kulta-oluen vientiä, yhtiö kertoo.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 14.02.2002)

Lue myös:

    Uusimmat