Rakennuspaikkojen valinnalla on iso merkitys kuntien kukkarolle. Ympäristöministeriön selvityksen mukaan asuinalueita täydentävä rakentaminen on kunnille edullisempaa kuin hajarakentaminen taajamien ulkopuolelle. Hintaeroa voi kertyä 30 vuoden aikana yli 5000 euroa asukasta kohti.
Mitä hajanaisempi yhdyskuntarakenne, sitä pidemmät etäisyydet ja suurempi liikenteen tarve, tiivisti asuntoministeri Jan Vapaavuori (kok.) julkistaessaan selvitystä ympäristöministeriön pihapaviljongissa tänään.
|
Seuraava lenkki ministerin päättelyketjussa on liikenteen järjestäminen, joka on sinne tänne ripoteltujen rakennusten välille saastuttavaa ja kallista. Hajarakentamista on ehditty jo vastustaa ilmastosyihin vedoten.
Haja-asujan lompakko ohenee
Kuntatalouteen perustuva selvitys antaa haja-asumisen arvostelijoille myös toisen aseen, joka kohdistuu jokaisen asukkaan tilipussiin.
Pitkällä aikavälillä hajarakentamisen menot kasvavat tuloja suuremmiksi, ja iso osa maksusta kaatuu asukkaan harteille. Liikenteen ja tieverkkojen ohella myös vesihuollon kytkeminen haja-asutusalueille käy kalliiksi.
Asutusaluetta täydentävässä tai sen kylkeen istutetussa rakentamisessa asukas sen sijaan pysyy hyötyjänä. Ministerin päättelyketju nimittäin toimii myös toiseen suuntaan: mitä tiiviimpi yhdyskuntarakenne, sitä lyhyemmät etäisyydet ja sujuvampi joukkoliikenne.
- Aina voidaan kysyä, onko aluetyyppien välinen hintaero paljon vai vähän. Oleellisin viesti on kuitenkin se, onko summa plussan vai miinuksen puolella, huomautti selvityksen teosta vastannut projektipäällikkö Kimmo Koski FCG Planeko Oy:stä.
Omakotitalot väärässä paikassa
Suurimman miinuksen hintalappuunsa saa suunnittelematon hajarakentaminen, joka alkaa rehottaessaan vaatia kunnilta välttämättä palveluita ja tekniikkaa. Jo yksikin väärässä paikassa sijaitseva rakennus voi selvityksen mukaan haitata jälkikäteen suunniteltua kaavaa.
Myös etukäteen suunnitellusta hajarakentamisesta voi koitua kunnille yllättäviä menoja.
- Ajan myötä voi tulla ajatus, että kunnan pitäisi ehkä sittenkin palvella meitä hieman enemmän, Koski havainnollisti omakotitalosaarekkeessa asuvien perheiden pulmia.
Asukkaiden vaatimusten ohella ongelmia tuottaa väestömäärän kasvu. Jos kotipalvelulla ja muilla työntekijöillä valtaosa päivästä kuluu auton ratissa, kunta tarvitsee lisää henkilökuntaa.
- Tuotetaanko hajarakentamisella autoriippuvaista yhdyskuntarakennetta, jolla ei ole kysyntää tulevaisuudessa? Koski kysyi.
Hän jatkoi hajalleen ammutun rakentamisen vastaista ryöpytystään epäilemällä, että omakotitalot voivat olla kokonaan väärässä paikassa vuonna 2030. Aikana, jolloin väestö on jo ikääntynyt ja ilmastonmuutos edennyt, liikkumisen hinta alkaa painaa vaakakupissa entistä enemmän.
Omakotitalounelmia omaavien iloksi Vapaavuori muisti tähdentää, että mikään ei ole mustavalkoista.
- Eheä yhdyskuntarakenne ei ole välttämättä tiiviimpää kuin hajarakentaminen, vaan kokonaisvaltaisesti suunnitellumpaa.
(MTV3-STT)