Formulafakta: Vara-autot

McLaren Nürburgringin varikolla.
F1-talleilla ei ole enää käytössään kokonaista vara-autoa.Getty Images
Julkaistu 02.12.2013 13:45

MTV Sport

1) Viime vuosina jokaisella tallilla on ollut kaksi autoa. Muistan kun Häkkisen aikoihin talleilla oli kolmas ns. "vara-auto". Milloin tämä on muuttunut ja miksi?

Kokonaiset vara-autot kiellettiin kustannusleikkaussyistä kauden 2007 jälkeen. Kiellon määräämisen aikoihin arvioitiin, että kukin talli säästää yli 400 000 euroa kaudessa, kun vara-autoa ja sen parissa työskenteleviä mekaanikkoja ei tarvitse kuljettaa ympäri maailmaa.

Tallit saavat kuitenkin tuoda kisapaikoille ylimääräisen rungon, jonka ympärille voidaan rakentaa uusi auto, jos alkuperäinen runko vahingoittuu korjauskelvottomaksi.

2) Onko talleilla ollut joskus myös kolme autoa ihan kisan lähtöruudukossa asti?

Talleilla oli mahdollisuus ajattaan kolmea autoa aina kauteen 1980 asti. Vuonna 1981 F1-säännöt muuttuivat, kun voimaan tuli ensimmäinen Concorde-sopimus. Se määräsi mm. että talleilla pitää olla kaksi autoa, jokaisen tallin pitää itse rakentaa omat autonsa ja tallien pitää osallistua kauden kaikkiin osakilpailuihin.