Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Formulafakta: Kuinka pitkään irtokumi pysyy radoilla?

Kumia Meksikon radalla 2015.
Kumia Meksikon radalla 2015.2015 Getty Images
Julkaistu 08.12.2015 11:41

MTV SPORT

Usein kuulee sanottavan, että kierrosajat paranevat, koska kumia tarttuu enemmän rataan. Joillakin radoilla on kuitenkin ajettu jo useita kisoja. Missä välissä se edellisten kisojen kumi lähtee radasta pois?

MTV Sportin tekninen asiantuntija Ossi Oikarinen vastaa:

- Ei se kumi vuosia radoilla pysy, mutta mitä enemmän kumia tarttuu rataan, sitä parempi yleispito on. Moottoriradoilla, joissa ajetaan kilpaa usein, pito pysyy kohtuullisen hyvässä kunnossa. Toki siinä on muitakin vaikuttavia asioita. Esimerkiksi asfaltti kuluu jonkin verran, jos radalla ajetaan paljon. Myös sääolot, kuten talvet kuluttavat sitä kumia pois. Katuradat ovat asia erikseen. Jos ne ovat normaalissa liikennekäytössä, rataan tarttuva kumi häviää hyvin äkkiä pois. Katuradoilla ei siis kisaviikonlopun alkaessa ole kumia pinnassa juuri yhtään, koska katuauto ei jätä sitä sillä tavalla kuin kilpa-auto.  

Lähetä kysymys

Lisää aiheesta:

F1-kuskien haukut kuultiin – rengasvalmistaja järjesti palautetilaisuuden
Singaporen F1-radan alla mystinen kohta – sähköhäiriö sotki vaihdelaatikoita
Formulafakta: Miten F1-kuskin paino näkyy kierrosajassa?
Formulafakta: Miksi F1-auto on vaikea ajettava sateella?
Formulafakta: Loppuvatko renkaat, jos koko viikonlopun sataa?
Formulafakta: F1-tallien henkilöstömäärä kisa- ja testiviikonloppuina
FormulafaktaF1Urheilu

Tuoreimmat aiheesta

Formulafakta
  • 10.08.202111:44
    Sebastian Vettel

    F1-maailmanmestari Sebastian Vetteliltä uskomaton suoritus 2,5 minuutissa: Pystyisitkö itse samaan?

  • 16.01.201809:49
    F1

    Formulafakta: Onko yliohjaavan tai aliohjaavan F1-auton renkaiden lämpötilalla yhteys?

  • 12.01.201808:23
    F1

    Formulafakta: Ovatko huutokauppojen vanhat F1-autot toimivia vai pelkkiä "kuoria"?

  • 11.01.201809:35
    F1

    Formulafakta: Onko F1-autojen aerodynamiikassa epäsymmetrisyyksiä?

  • 07.01.201818:00
    F1

    Formulafakta: Ajetaanko samalla rungolla koko F1-kausi?