Ferrari laski nopeasti oikean bensataktiikan

Ross Brawn ja Michael Schumacher, kuva: Mark Thompson/Getty Images
Ross Brawn ja Michael Schumacher, kuva: Mark Thompson/Getty Imagesgetty
Julkaistu 07.05.2006 20:04(Päivitetty 07.05.2006 20:05)

Ferrarin F1-tallin tekninen johtaja Ross Brawn paljasti Euroopan GP:n jälkeen, että italialaistalli oli päättänyt Michael Schumacherin autoon ensimmäisellä varikkokäynnillä tankatun polttoaineen määrän laskettuaan, kuinka monen kierroksen edestä Renault oli tankannut Fernando Alonsolle polttoainetta.

Alonso teki ensimmäisen varikkokäyntinsä 17. kierroksella. Sen jälkeen Ferrarilla tehtiin nopeasti päätös siitä, kuinka paljon Schumacherille tankataan menovettä, jotta saksalainen pystyy jatkamaan radalla Alonsoa pidempään ennen toista varikkokäyntiään. Schumi tuli omalle ensimmäiselle varikkokäynnilleen 18. kierroksella.

- Koska he pysähtyivät ensin, antoi se meille mahdollisuuden laittaa parin ylimääräisen kierroksen verran polttoainetta. Se oli ratkaisevaa toisen varikkokäynnin osalta, Brawn sanoi ensimmäisten varikkokäyntien merkityksestä ITV:n haastattelussa.

Schumi teki toisen varikkokäyntinsä 41. kierroksella kolme kierrosta Alonsoa myöhemmin.
- Meille oli tärkeää, että pystyimme ajamaan kaksi tai kolme kierrosta heitä pidempään ennen toista varikkokäyntiä, koska renkaamme toimivat paremmin loppua kohden, Brawn vahvisti.

GP-viikonlopun aikana käytettävien rengassarjojen määrä on rajoitettu seitsemään per kuljettaja. Alonso oli käyttänyt GP-kisaa edeltävillä ajojaksoilla jo niin useita rengassarjoja, että Renault joutui laittamaan ensimmäisellä varikkokäynnillä Alonson autoon hieman kuluneet renkaat. Tämän takia Alonson renkaat eivät olleet enää parhaimmillaan kisan ratkaisuhetkillä ennen toista varikkokäyntiä.

(MTV3)