Felix-mainoksesta nousi rasistinen kohu – Yhtiö: Odotimme huutelua, mutta tämä meni jo yli

Elintarvikeyhtiö Orkla Foods Finlandin on saanut tulvimalla viestejä ketsuppimainoskohuun liittyen. Felix on yksi yhtiön tuotteista, ja Felixin mainoksessa tummaihoinen suomalainen Josephine kertoo pitävänsä kalastamisesta.

Mainoksessa sanotaan, että "hänelle tärkeää on se fiilis, jonka tavoittaa kalastaessa. Felix tuntee Josephinen ja miljoonien muiden suomalaisten maun."

Mainos julkaistiin helmikuussa, minkä jälkeen osa kuluttajista on kommentoinut mainosta rasisistisin sanakääntein sosiaalisessa mediassa ja sanonut boikotoivansa Felix-tuotteita. 

– Aluksi sanailu oli vähäisempää, mutta viime viikonloppuna muutama henkilö alkoi tykittää Twitter-tiliämme (törkeillä) alatyylisillä viesteillä ja sanoi boikotoivansa tuotteitamme, kertoo Orkla Foods Finlandin viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Vironmäki.

Lauantaiyönä ja sunnuntaina muun muassa Rajat kiinni! -liikkeen perustajajäsen sanoi Twitterissä boikotoivansa Felixin tuotteita.

– Ajattelin ensin, etten sen kummemmin puutu asiaan, mutta maanantaina minulle kasvoi sarvet päähän ja kirjoitin Twitteriin vastauksena heidän boikottiinsa "Ei haittaa meitä!". Tuumin, että tulkoon vaikka potkut, mutta tätä ei nyt pidä kuunnella, sanoo viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Vironmäki.

Sen jälkeen negatiivisia kommentteja tuli edelleen, mutta hiljalleen monet kuluttajat asettuivat myös tukemaan Orklaa.

– Ensimmäiset kaksi tuntia tuli samaa kuraa, ja aloin katua koko twiittiä. Kaikkihan aina sanovat, ettei trolleja pidä ruokkia, että pitäisi olla vain hiljaa. Mutta sitten alkoi tulla viestejä, joissa sanottiin "hieno vastaus, tästä lähtien ostan Felix-ketsuppia", ja sitten myönteisten twiittien määrä kasvoi eksponentiaalisesti.

Kritiikkiä osattiin odottaa

Orklan Vironmäen mukaan netissä huutelu ei tullut yllätyksenä.

– Osasimme odottaa huutelua, kun lähdimme tekemään Josephine-mainosta, mutta tämä keskustelu lähti aivan omille raiteilleen. Rajat kiinni –porukka muun muassa lähetti toistuvasti kuvia Isisin iskusta Brysselissä. Siinä on tehty jo sellainen looginen loikka, että se ei mahdu minun ymmärrykseeni, sanoo Vironmäki.

Felix-tuotteiden boikotti synnytti voimakkaan vastaliikkeen sosiaalisessa mediassa.

– Alkuperäistä twiittiä on nyt jaettu 270 kertaa ja peukutettu 1370 kertaa. Sosiaalinen media on täynnä kuvia, joissa näytetään, että "nyt on käyty hakemassa Felixiä". Olen nähnyt kuvia jääkaapeista, joissa on ketsuppiamme. 

Orkla on norjalainen konserni, jonka tytäryhtiö Orkla Foods Finland on. Felix on yksi yhtiön tuotemerkeistä.

Lue myös:

    Uusimmat