F1:ssä muhii iso riitatilanne – yksi talli väläyttelee jo oikeustoimilla

F1-talli Aston Martinin pomo Otmar Szafnauer väläyttelee, että talli saattaa lähteä oikeuspolulle formuloiden kyseenalaisten sääntömuutosten takia. Szafnauerin mukaan muutokset olivat epäreiluja ja niillä haluttiin vain ja ainoastaan rajoittaa Mercedeksen ylivoimaa.

MAINOS

Koko F1-kausi C Moressa!

Imolan GP suorana 16.-18.4.
La: 3. harjoitukset klo 11.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Imolan GP klo 16.00, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Taustalla on niin sanottu pohjalevymuutos. Kansainvälinen autoliitto FIA ja F1-sarja rajoittivat formula-autojen pohjalevyjen aerodynamiikkaa uuden kauden alla. Muutokset kohdistuivat erityisesti autojen peräpäähän, joita kavennettiin selkeästi aiempaan nähden.

Szafnauerin mukaan sääntömuutoksilla haluttiin hillitä Mercedeksen ylivoimaa. Samalla muutkin niin sanotut ”matalarakenteiset” autot joutuivat kärsimään ratkaisusta.

Aston Martin oli yksi näistä.

Matala- ja korkearakenteisuudella tarkoitetaan sitä, miten tallit rakentavat autojensa kallistuskulmat ja aerodynaamisen pakettinsa.

– En ole mikään salaliittoteoreetikko, mutta oli selvää, että muutoksilla on huomattavasti suurempi vaikutus meihin, jotka käyttävät matalarakenteista ratkaisua. Ja niin myös kävi, Szafnauer toteaa.

Szafnauer kyseenalaistaa muutosten tasavertaisuuden.

Kun Aston Martin -pomolta kysyttiin mahdollisista oikeustoimista, Szafnauer nosti esiin F1:n oikeudet omistavan Liberty Median roolin. Szafnauer epäilee, että muutoshalukkuus tuli nimenomaan Liberty Medialta, eikä FIA:lta. 

– Meidän täytyy miettiä, että miten reagoimme, kun olemme keskustelleet asiasta FIA:n kanssa. On vaikea ennustaa mitään. Saa nähdä, että mitä asian eteen pitää tehdä, Szafnauer muotoili.

F1:n sääntömuutoksilla on jo ollut vaikutuksia eri tallien voimasuhteisiin. Mercedekseen nähden korkeampaan ratkaisuun nojaava Red Bull on jopa noussut saksalaistallin edelle F1:n ykköstiimiksi. Aston Martin sen sijaan on joutunut vaikeuksiin keskikastin taistossa.

Lue myös:

    Uusimmat