F1-lehdistökatsaus: Bottaksen masentava lempinimi kuvaa suomalaisten tilannetta

Sebastian Vettelin ja Ferrarin nousu MM-sarjan kärkeen Bahrainin GP:n voitolla otettiin innolla vastaan kansainvälisessä F1-lehdistössä, mutta suomalaiskuskien Valtteri Bottaksen ja Kimi Räikkösen tilanne talliensa sisällä ei vaikuta hyvältä.

Vettel nousi ensin startissa toisen Mercedeksen Lewis Hamiltonin ohi ja pääsi lopulta varikkotaktiikalla ongelmiin joutuneen paalupaikkamiehen Valtteri Bottaksen edelle. Kimi Räikkönen tuli Ferrarilla maaliin neljäntenä tallikaverilleen tietä antaneen Bottaksen jälkeen.

Italiassa useammassakin yhteydessä mainittiin fakta, että Ferrari onnistui ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2008 ottamaan jo toisen voittonsa kolmesta ensimmäisestä kisasta. Punaiset ottivat haltuunsa niin kuljettajien kuin valmistajien MM-sarjan ykköspaikan.

– Kuin Michael Schumacher Argentiinassa pääsiäisenä 1998 tai Nigel Mansell Brasiliassa pääsiäisenä 1989. Rakastan pääsiäistä, joka hehkuu punaisena. Vettel oli täydellinen Grand Prix ’n jokaisena hetkenä. Meillä on auto. Meillä on mestari. Meillä on tiimi, hekumoi Sky Sports Italian asiantuntija Leo Turrini.

– Täydellinen kisa Sebastianilta ja hänen varikkomuuriltaan. Hän oli yliluonnollinen startissa sekä strategian valinnassa ennen Mercedestä. Hamilton ei olisi pystynyt ilman rangaistustakaan voittamaan, uskoo La Gazzetta dello Sportin kolumnisti Umberto Zapelloni.

Vettelin juhlatunnelmien keskellä Ferrarin iloa ohensi Räikkösen jääminen neljänneksi. Suomalainen putosi lähdössä kaksi sijaa ja kärsi sen jälkeen toisessa kisassa peräkkäin tiiminsä taktisesta kompuroinnista jäädessään radalle kuluneilla renkailla.

– Joku voisi sanoa, että Kimi sai huonon lähdön. Minä sanon mieluummin, että hän ei saanut apua olosuhteilta (katso varikkokäynnit), Turrini puolustaa.

– Räikkösellä on tasan puolet Vettelin MM-pisteistä: 34-68. Tämä kertoo paljon hänen esityksistään, sanoo puolestaan Autosprint-lehden päätoimittaja Alberto Sabbatini.

Britannian Sky Sportsin asiantuntijana toimiva entinen F1-kuski Martin Brundle totesi, ettei suomalaisen tilannetta auta nyt muu kuin suoritusten parantaminen.

– Kun Vettel kerää paljon pisteitä, Kimistä on nopeasti tulossa Ferrarin kakkoskuski, Brundle sanoo.

"Bottasta kutsutaan jo Rubensiksi"

Valtteri Bottas joutui kisan aikana kahdesti tekemään tietä tallikaverilleen Lewis Hamiltonille. Kisan jälkeen Mercedeksen moottoriurheilujohtaja Toto Wolff kertoi, että Bottaksen kisa vaikeutui tallin annettua laitevian takia hänelle liian kovat rengaspaineet.

Kiristyvä tilanne Ferrarin ja Mercedeksen välillä voi kuitenkin kääntyä Bottasta vastaan, jos Hamilton nousee pisteissä tallin selväksi ykköskuskiksi. Tallimääräykset saattavat tämän jälkeen yleistyä. Viime vuodet Mersu on saanut turvallisessa johdossa rauhan antaa kuskiensa kisata keskenään.

– Tänä vuonna näyttää jo nyt siltä, ettei heillä ole enää sitä luksusta. Samalla kun Wolff ei vielä sano, että heidän täytyy tukea yhtä kuljettajaa – mikä varmasti olisi Hamilton, kun ottaa huomioon hänen ikänsä, kokemuksensa ja paremman alkukautensa – hän ainakin myöntää, että asiaa pitää ajatella, BBC:n Andrew Benson taustoittaa.

Monilla lehdillä mielipide on jo selvä: Hamilton ja Vettel ovat ykköskuskeja, suomalaiset apureita.

– Jotkut kutsuvat Bottasta jo Rubensiksi (Michael Schumacherin kakkosmieheen Barrichelloon viitaten). Hän ei vielä pysty vastaamaan tallikaverinsa vauhtiin, tylyttää italialaisen La Stampa -lehden Stefano Mancini.

– Bottas ei ole Rosberg ja se on huono uutinen Mercedekselle, jatkaa espanjalaislehti Marca.

– Eturivissä kaksi kuskia ovat taistelun keskiössä. Vettelin voiton ja Hamiltonin kakkossijan myötä ero MM-sarjassa on seitsemän pistettä, joten näyttää siltä, että molempien tallien pitää pian laittaa täysi tukensa näiden ratkaisevien miesten taustalle, näkee brittilehti The Guardianin Giles Richards.

Ferrari jo toista kertaa fiksumpi

Ferrarin vahvistunut taktinen tekeminen näkyi jo toista kertaa Vettelin kisavoittona. Monet lehdet näkivät Ferrarin lähestymisen saaneen Mercedeksen sortumaan helposti virheisiin.

– Kun Vettel ei pystynyt ohittamaan Bottasta (lähdössä), hän räpäytti silmiään ensimmäisenä ja tuli varikolle kymmenennen kierroksen lopussa tehdäkseen sen ennen kilpailijaansa. Kiinassa turva-auto vei edun muutama kierros hänen varikkokäyntinsä jälkeen, mikä pelasi pelin Hamiltonin käsiin, mutta nyt turva-auto ei haitannut häntä, toteaa The Timesin Rebecca Clancy.

– Dominoituaan lajia viimeiset kolme vuotta, Ferrarin uudelleensyntymä näyttää pakottaneen Mercedeksen virheisiin. Jo toista kertaa kolmessa kisassa fiksumpi on ollut italialaistiimi, jonka uhkapeli ottaa Vettel aikaisin varikolle osoittautui ratkaisevaksi, sanoo The Sunin Ben Hunt.

Lue myös:

    Uusimmat