F1-kausi starttaa Australiassa

Kimi Räikkönen ja Tomi Tuominen
Kimi Räikkönen ja Tomi TuominenCopyright Antti Puskala 2001
Julkaistu 03.03.2001 08:12

Formulakausi alkaa pitkän tauon jälkeen maaliskuun ensimmäisenä viikonloppuna. Rata-autoilun kuninkuusluokan kaudesta tulee jälleen kerran erittäin mielenkiintoinen, niin maailmanmestaruuden kannalta kuin myös kahden suomalaiskuljettajan silmin katsottuna.

Kaksi suomalaista formula ykkösissä. Se on asia, jota ei valitettavasti osata arvostaa niin paljon kuin pitäisi. Oikeastaan lukema on kolme, sillä kaksinkertaisen maailmanmestarin ja keltanokan lisäksi Mika Salo tekee armottomasti töitä uuden Toyota-tiimin kanssa ja palaa radoille jälleen kaudella 2002. Silloin näemme radalla siis kolme sinivalkoista kuljettajaa. Rallissa tähän on totuttu, maailmanmestaruuksia on tullut roppakaupalla. Mutta miten tästä maasta, jossa ei ole edes kansainväliset mitat täyttäviä moottoriratoja, voi tulla rata-autoilun kuninkuusluokkaan yltäviä kuljettajia näin monta? Siinäpä kysymys.

Photo: Mark Thompson/AllsportPhoto: Mark Thompson/AllsportCopyright Allsport 2000

Kaksinkertainen maailmanmestari Mika Häkkinen lähtee kauteen ensimmäisen kerran maailmanmestarin haastajana. Ennen mestaruuksiaan Häkkinen vain tavoitteli sitä ensimmäistä voittoaan ja kun se tuli, niin heti perään kolahti tilille myös kaksi mestaruutta. Nyt tilanne on jälleen uusi. Häkältä vietiin mestaruusvyö, ja se pitäisi saada takaisin. Mestari Michael Schumacher uhkuu itseluottamusta ja täytyy muistaa, että saksalainen on taistellut mestaruudesta jokaisella kaudella vuodesta 1994 lähtien. Tilanne on siis hänelle tuttu. Schumin putkesta täytyy tosin jättää vuosi 1999 pois Silverstonen onnettomuuden takia.

Photo: AllsportPhoto: AllsportCopyright Allsport 2001

Entä sitten kovalla kohulla kuninkuusluokkaan noussut Kimi Räikkönen? Reilu parikymppinen huippu-urheilija muistuttaa olemukseltaan paljolti Mika Saloa. Yksi silmiinpistävä piirre Räikkösestä suorastaan huokuu, nimittäin itseluottamus. Tunnen Kimin jo carting-ajoilta, jolloin seurasin hänen suorituksiaan ajoittain erittäin läheltä. Kimi ei kuvia kumartele mutta arvostaa toki terveellä tavalla kokeneempia kuljettajia. Sitten SE kysymys: miten Kimi pärjää ykkösissä ? Henkilökohtaisesti uskon sataprosenttisesti, että tästä kuljettajasta kasvaa huippuluokan kuljettaja kovassa sarjassa. Ensimmäisellä kaudella palkintokoroke taitaa olla liian kovan työn takana, mutta kaiken osuessa kohdalleen saatetaan Räikkönen nähdä kuuden nipussa joissakin kilpailuissa. Lisenssikohu luultavasti laantuu ennen kuin karavaani saapuu Euroopan puolelle kauden neljänteen osakilpailuun Imolaan.

Eikä pidä unohtaa muitakaan kuljettajia. Nimet Schumacher x 2, Villeneuve, Barrichello jne. Viime kaudella voittoja otettiin vain kahdella eri merkillä, mutta nyt näyttää siltä, että korkeimman korokkeen talleja voisi olla jopa neljä-viisi. McLaren ja Ferrari luonnollisesti; Williams, joka on tekemässä uutta tulemista; BARilta odotetaan ensimmäistä kunnon vuotta ja Jordan, jonka moottorit tulevat BARin tavoin Hondalta.

Jännittävä ja tapahtumarikas kausi on tulossa, toivottavasti. Niin kuin Markku Alen aikoinaan sanoi: Kisasta tulee kova, mutta rehellinen!

Teksti: Tomi Tuominen

Tuoreimmat aiheesta

F1