MTV3:n formulatiimi etsii viikoittain vastaukset mielenkiintoisimpiin katsojakysymyksiin F1-sivujen Formulafakta-osiossa.
"Millaisia erilaisia aika-ajosysteemejä on ollut käytössä formula 1:ssä vuosien varrella? Muistaakseni joskus on faneilta kysytty, minkälaisen aika-ajon he haluaisivat. Onko nykyinen aika-ajosysteemi jonkun tällaisen fanin keksimä vai kuka on tämän kehittänyt?"
Formula ykkösten aika-ajosysteemi pysyi käytännössä muuttumattomana vuoteen 1995 asti. Sekä perjantaina ja lauantaina ajettiin tunnin pituiset aika-ajot, joista jäi voimaan kuljettajan nopein kierrosaika. Jokainen kuljettaja sai ajaa maksimissaan 12 kierrosta tunnin aikana. Perjantain aika-ajo poistui ohjelmasta kaudeksi 1996, mutta järjestelmä pysyi muuten ennallaan. Vuonna 2002 FIA toi MM-sarjaan aika-ajon, jossa radalla oli yksi kuljettaja kerrallaan ja jokainen sai ajaa vain yhden nopean kierroksen. Tämä järjestelmä oli käytössä neljä vuotta. Kauden 2005 alussa kokeiltiin myös systeemiä, jossa lopulliset lähtöruudut ratkaistiin vasta sunnuntaiaamuna. Lauantain ja sunnuntain aika-ajojen kierrosajat laskettiin yhteen. Järjestelmä todettiin kuitenkin huonoksi ja siitä luovuttiin kesken kauden.
Tiedossa ei ole, kuka ideoi nykyisen kolmiosaisen pudotusjärjestelmän, mutta ennen sen käyttöönottoa aika-ajojärjestelmästä kysyttiin mielipidettä paitsi talleilta, myös tv-yhtiöiltä ja katsojilta. Myös MTV3.fin käyttäjät saivat ottaa asiaan kantaa kesällä 2005. Pudotusjärjestelmä voitti äänestyksen niukasti. Tulokset toimitettiin formula ykkösten päättäjille. Lue tästä uutisemme aiheesta: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/07/382787
(MTV3)