Eettinen kuluttaminen kovaan testiin

Paheneva taantuma on kova testi Reilulle kaupalle ja muulle eettiselle kulutukselle, joka on Suomessa kasvanut jo pitkään. Reilun kaupan yhdistys kuitenkin uskoo, että valtaosalla ihmisistä on taantumassakin rahaa ja halua tehdä eettisiä valintoja.

- Ihmisiä kiinnostaa tuotteiden laatu, ruuan laatu, tuotteiden alkuperä ja ylipäätänsä eettiset asiat ja näihin halutaan käyttää rahaa. Kaikesta tästä negatiivisesta puheesta huolimatta meillä on enemmän rahaa kuin ikinä, muistuttaa Reilun kaupan yhdistyksen toiminnanjohtaja Tuulia Syvänen.

Myös kuluttatutkija uskoo, että monet ihmiset haluavat nyt tehdä kaupassa hyvää, jos heillä on siihen varaa.

- Ei ehkä laitetakaan niitä kaikkia varoja solidaarisesti sukanvarteen, vaan mietitään, että nyt minulla näyttäisi olevan mahdollisuus käyttää tätä varallisuutta ja miten voisin käyttää sitä niin, että se edesauttaisi muiden ihmisten hyvinvointia, sanoo tutkimusjohtaja Johanna Mäkelä Kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Eettisten tuotteiden tarjoaminen on pitkälti isojen kauppaketjujen käsissä

- Toivon kovasti, että yritykset ja vähittäiskauppa pitävät kiinni siitä, että kuluttajat saavat tehdä valintoja ja edelleen pidetään valikoimat laajana eikä lähdetä panikoimaan, koska tässä on edelleen erittäin hyvä tilanne. Ja kun puhutaan eettisyydestä ja Reilun kaupan tuotteista, kysehän ei ole mistään kvartaalitaloudesta vaan yrityksen strategiasta, Syvänen jatkaa.

Keskolla on myynnissä eniten Reilun kaupan tuotteita ja tästä K-kauppa pitää kiinni taantumassakin.

- Tämä on paras todistus siitä, kun Pirkka-tuotteita kehitetään Reilun kaupan saralla, että uskomme eettiseen kuluttamiseen myös tulevaisuudessa, toteaa Ruokakeskon toimitusjohtaja Terho Kalliokoski.

Eettisyys maksaa kuluttajalle, esimerkiksi Reilut banaanit ovat kymmenen prosenttia kalliimpia kuin tavalliset.

(MTV3)

Lue myös:

Lue myös:

    Uusimmat