E10-vaurioista ei erityiskorvauksia Saksassa

Saksalaiset autonvalmistajat eivät lupaa erityiskorvauksia E10-bensiinin aiheuttamista mahdollisista vaurioista. Jos tiedetään, ettei E10 sovi autoon, vastuu on omistajalla. Eli jos tankkiin joutuu vahingossa väärää polttoainetta, valmistajalla ei ole korvausvelvollisuutta.

Muuten E10-bensiinin aiheuttamiin vaurioihin liittyvät korvausvaatimukset käsitellään Saksassa normaalien takuusääntöjen puitteissa. Takuu voi koskea vain niitä autoja, jotka eivät kuulu yksiselitteisesti mustalle listalle eli joihin saa periaatteessa tankata E10-bensiiniä. Myös tällöin omistajan pitää pystyä osoittamaan, että mahdolliset vauriot ovat 10 prosenttia bioetanolia sisältävän polttoaineen aiheuttamia.

Autoilijat ovat Saksassa tehneet käytännössä E10-bensiinin ostolakon. Ne, jotka ovat epävarmoja polttoaineen sopivuudesta, turvautuvat lähes poikkeuksetta 98-oktaaniseen kalliimpaan Super Plussaan.

Saksassa lähdetään tällä hetkellä siitä, että E10 sopii noin 93 prosenttiin maassa rekisteröidyistä autoista. Tämän vahvistavat sekä valmistajat että Saksan autoliitto ADAC.

ADAC:n ja Deutsche Automobil Treuhandin sivuilta löytyvät selkeät listat niistä autoista, joihin E10-bensiini sopii tai ei sovi. Siitä huolimatta erilaiset asiantuntijat varoittavat, että on olemassa myös ”harmaa alue”, joukko automalleja, joita etanolipitoinen bensiini mahdollisesti vaurioittaa herkemmin. Juuri näiden ristiriitaisten tietojen vuoksi E10:n myynti on Saksassa tyrehtynyt lähes kokonaan.

Saksan hallitus, autonvalmistajat, öljyteollisuus, autoliitot ja kuluttajajärjestöt yrittävät tänään Berliinissä oikoa väärinkäsityksiä ja löytää keinoja, joilla E10:n myyntiä voidaan vauhdittaa.

Lue myös:

    Uusimmat