DVD-teollisuus on kasvanut Suomessa viime vuosina merkittäväksi liiketoiminnaksi ja varsinkin kotimaisia komediajulkaisuja saapuu markkinoille tiuhaan tahtiin. Viime viikolla päivänvalon näkivät muun muassa Manitbois ja Madventures. Suurin menestystuote on kuitenkin ollut Kummeli-DVD:t, joita on myyty jo lähes 150 000 kappaletta.
Viihdeuutiset tapasi monen huippusuositun DVD-julkaisun jakelusta vastaavan Pan Visionin maajohtajan Esko Kolisevan.
Viihdeuutiset: Kuinka suuri bisnes DVD-julkaisut on Suomessa?
Esko Koliseva, Pan Vision, maajohtaja: Rahallisesti aika iso ja kappalemäärältään vielä suurempi. Suurempi kuin ulkomaisten elokuvien myynti tällä hetkellä ainakin. Kaikki on Kummelin ansiota.
Viihdeuutiset: Minkälaisia DVD-julkaisuja suomalaiset ostavat?
Esko Koliseva: Komediaa. Kyllä lastenleffatkin menee, mutta kyllä komedia on ihan täysin ykkönen. Iloa ostetaan.
Viihdeuutiset: Uskotko, että tulee draamasarja-DVD-buumi vielä jossain vaiheessa?
Esko Koliseva: Ehdottomasti. Sanotaan, että suomalaisen draaman kohdalla on kirjailijaliitto. Että niitä tuotteita ei saa julkaista DVD:llä. Ainoa instanssi kenen kanssa ei ole sopimusta on kirjailijaliitto. Sen takia näitä TV-draamoja – jos ne perustuu kirjaan – niitä ei voi julkaista DVD:llä toistaiseksi. Todennäköisesti siihenkin löydetään ratkaisu jossain vaiheessa.
Myös viihdetaiteilijoilla itsellään on sanansa sanottavana kasvavaan DVD-bisnekseen.
Viihdeuutiset: Nyt tulee Julma huvi, Kummeli pukkaa lisää ja tämä sinun uusin. Miksi näin paljon komediaa?
Pirkka-Pekka Petelius: Mä tangeeraan tän suoraan omassa päässäni sinne kysyntään. Se on sitten eri asia miettiä, että miksi se kysyntä on komedialle niin suurta. Ehkä juuri sen takia, että nämä ovat olleet suosittuja aikanaan, niin tällä hetkellä vastaavaa tarjontaa television puolella ei ilmeisesti ole.
Viihdeuutiset: Teillä tulee nyt neljäs DVD-kokoelma joulun alla. Onko tämä ihan tietoinen päätös, että joulumarkkinoille laitetaan DVD?
Heikki Silvennoinen, Kummeli: Onhan se tietoinen, onhan sekin ollut tiedossa, että se julkaistaan.
Timo Kahilainen, Kummeli: Nimenomaan tähdätään joulunmarkkinoille.
Viihdeuutiset: Sanotaan että DVD-markkinat on hyvä bisnes. Onko se näkynyt teidän rahapusseissanne ihan konkreettisesti?
Heikki Hela, Kummeli: No kyllä me siitä vähiten saadaan. Että kyllä siinä aika monta välistäottajaa on ja tuotantoporrasta. Kyllä kai mäkin oon siitä jotain saanut.
(MTV3)