Sosiaalidemokraattinen puolue ei kannatuskyselyiden valossa vaikuta juuri nauttivan kansan suosiota. Demarit etsivätkin nyt uutta nostetta vaalitaistoon äänestäjien kotiovilta.
Demariehdokkaat eri puolilla Suomea kampanjoivat ovelta ovelle tekemässä kasvojaan tutuksi ja puhumassa politiikkaa äänestäjien kanssa.
Vantaalla ovikelloja soitelleen demariehdokas Hanna Kuntsin mukaan kotiovilla kiertely on mukava tapa kohdata äänestäjät.
- Itse haluan tehdä ihan vain lyhyesti kasvot tutuksi ja jättää positiivisen kokemuksen vaalityöstä. Vaalityön ja kampanjoinnin ei aina tarvitse tarkoittaa sitä, että ehdokas tunkee esimerkiksi lehtien sivuilta tai tv-ruudusta, vaan se voi olla myös tällaista keskustelunavausta omien naapureiden keskuudessa, kuvailee Kuntsi.
Pullantuoksuista kampanjointia
Kuntsi kierteli viime perjantaina Vantaan Rajakylässä jaellen laskiaispullia kotikulmillaan asuville. MTV3 Uutisten toimittaja kulki ehdokkaan mukana seuraamassa ihmisten reaktioita.
Yhteystiedoilla ja ehdokkaan kuvalla koristeltuun minigrip-pussiin pakattu laskiaispulla otettiin hämmentyneenä vastaan lähes jokaisessa kotitaloudessa. Siihen, vaikuttaako tällainen yllättävä kohtaaminen äänestyskäyttäytymiseen, ei äkkiseltään osattu ottaa kantaa.
- Jaa-a, vaikea sanoa. Mutta kun henkilö asuu samalla alueella ja herättää ajatuksen siitä, että ollaan saman kylän väkeä, niin voisihan sitä sen verran kiinnostua, että kävisi tutustumassa ehdokkaan mielipiteisiin vaikkapa netissä, kuvailee Juha Saaresaho kotiovellaan.
Ruotsissa maan sosiaalidemokraatit kiersivät viime syksynä ennen valtiopäivävaaleja kampanjoimassa ovelta ovelle. Länsinaapurissa äänestäjien kotioville kipuaminen ei kuitenkaan poikinut demareille vaalivoittoa. Puolue sai noin kolmekymmentä prosenttia äänistä, mikä oli heikoin tulos sitten vuoden 1919.
"Hyvä kampanja ei yksin riitä"
Sosiaalidemokraattien puoluetoimistolta kerrotaan, että ovelta ovelle -kampanjointi siivitti demareiden norjalaisen sisarpuolueen vaalivoittoon vielä viime hetkillä maan viime vaaleissa.
Vaikka puolue itse uskookin kansan pariin jalkautumisen kääntävän puolueen suosion nousuun, politiikan tutkijan mukaan kelkan kääntämiseen tarvitaan muutakin kuin toimiva vaalikampanja...
- Kampanjointi yksin ei vaaleja tai vaalitulosta ratkaise, vaan kyllähän se on paketti, jossa äänestäjät pohtivat toisaalta puolueiden poliittisia linjoja, toisaalta niitä johtohenkilöitä, erityisesti puoluejohtajaa ja sitten sitä paikallista ehdokaskirjoa, toteaa tutkimusjohtaja Kimmo Grönlund Åbo Akademista.
- Mutta jos taas ajatellaan sitä, että edustuksellisessa demokratiassa valtakirjan anto on aina luottamuksen osoittamista, niin kyllä sitä luottamusta on helpompi rakentaa tällaisissa henkilökohtaisessa kontakteissa kuin sähköisen viestinnän tai printtimediailmoittelun kautta, jatkaa Grönlund.
(MTV3)