Camel-kenkämainonta rikkoi tupakkalakia

Julkaistu 09.06.2000 14:52

Markkinatuomioistuin on päättänyt pitää voimassa Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksen määräämän kiellon, joka koskee Camel-kenkien avulla toteutettua tupakan epäsuoraa mainontaa.

Kielto koskee kenkien mainonnassa käytettyä tunnusta, joka poikkeaa vain vähän Camel-savukkeiden tunnuksesta. Markkinatuomioistuin kielsi jo vuonna 1998 käyttämästä Camel-kenkien mainonnassa kamelin kuvaa ja tunnusta, joka on kirjoitettu samalla tavoin kuin Camel-savukkeiden tunnus.

Kiellon jälkeen kenkien mainonnassa otettiin käyttöön uusi tunnus, joka poikkesi savukkeiden tunnuksesta vain vähän. Tuotevalvontakeskus kielsi uudenkin tunnuksen käytön viime vuoden lopulla. Kiellon rikkomisesta määrättiin lisäksi 500 000 markan suuruinen uhkasakko.

Markkinatuomioistuin päätti toukokuun lopussa pitää tämän kiellon ja uhkasakon voimassa. Lisäksi Camel-kenkien maahantuoja määrättiin maksamaan valtiolle 58 000 markan edestä oikeudenkäyntikuluja. Päätös syntyi äänestyksen jälkeen eikä siitä voi valittaa. Camel-kenkien mainontaa pidettiin markkinatuomioistuimessa esimerkkinä tupakkalaissa kielletystä tupakan epäsuorasta mainonnasta.

Epäsuora mainonta kielletään myös tupakkamainontaa koskevassa EU-direktiivissä, jonka säännökset on pantava voimaan heinäkuun 2001 loppuun mennessä. Tuotevalvontakeskuksessa arvellaan, että direktiivin voimaantulon myötä suhtautuminen Camel-tyyppisiin tuoteperheisiin tiukkenee jatkossa entisestään.
(STT)

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa