Bussilakko jatkuu huomennakin

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lakko jatkuu huomennakin. Piirisovittelija Esa Lonka vahvisti iltapäivällä, että sovittelua ei jatketa tänään.

Lonka sanoi neuvottelujen alkavan uudestaan aikaisintaan huomenna, mutta mahdollista ajankohtaa ei vielä tiedetä. Lonka toteaa, että jatkamisesta päätetään vasta huomenna.
-Yhteyksiä osapuolten välillä on ollut paljon lähinnä puhelimitse, Lonka kertoi.

Risto Sorsa peräsi SAK:n tukitoimia

SAK:laisen Kiinteistötyöntekijän liiton puheenjohtaja Risto Sorsa vaatii keskusjärjestöltään tukitoimia lakossa oleville kuljettajille. Sorsa arvioi tänään, että lakon lopputuloksella on erittäin suuri merkitys koko palvelualalla. Hänen mukaansa kilpailu palveluiden ostajista johtaa työntekijöiden etujen karsimiseen.
-SAK taipui jo tupo-neuvotteluissa selvitystyöryhmän selän taakse liikkeenluovutusasiassa. Onko toinen tappio nyt tulossa, Sorsa kyseli.

Pellikka: Lakon laittomuus haittaa sovittelua

Palvelutyönantajien toimitusjohtaja Jarmo Pellikka arvostelee kovin sanoin pääkaupunkiseudun lakossa olevien kuljettajien ammattiliittoja. Pellikan mukaan lakko on laiton, ja se on haitannut sovittelua.
-Työelämän lait ja liittojen käyttäytyminen ovat SAK:n ja sen liittojen mielestä ilmeisesti kaksi eri asiaa, Pellikka sanoi tänään.

Pellikan mukaan työntekijäliitot aloittivat neuvottelujen sijasta yllätyslakon noudattamatta mitään ilmoitusaikoja.
-Ilmeisesti ammattiliittojen tarkoitus oli alusta lähtien tuottaa sivullisille mahdollisimman suurta haittaa, Pellikka arveli. Autoliikenteen työnantajaliiton toimitusjohtaja Hannu Parvela sanoo, että lakosta aiheutuu liikennöitsijöille tappiota yli kaksi miljoonaa markkaa päivässä. Luku perustuu yrityksiltä kerättyihin tietoihin saamatta jäävistä tuloista. Parvelan mukaan työntekijäpuoli pyrkii lisäämään etujaan kilpailuttamisen varjolla. Parvela sanoo, että kuljettajille vaaditaan sellaista työehtosopimusta, jossa yhdistetään kunnallisen ja yksityispuolen parhaita osia.

Bussilippurahat takaisin lakon vuoksi

Seutulipun tai Helsingin kaupungin liikennelaitoksen näyttölipun ostaneet asiakkaat saavat rahansa takaisin pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen lakon vuoksi. Matkustajalle maksetaan lipun käyttämättömät päivät lakon alusta lähtien eli 2.2. alkaen, jos lippu palautetaan lakon aikana. HKL:stä kerrotaan, että ennen lakkoa ostetusta 30 päivän lipusta täytyy olla käyttämättä vähintään 40 markkaa, joka on pienin korvattava summa. HKL:n vuosilipusta korvataan ohjeen mukaan palautuspäivästä alkaen jäljellä olevat täydet kuukaudet. Näin ollen nyt vietyjen lippujen korvaus alkaisi vasta maaliskuun alusta.

Myös YTV palauttaa

Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta korvaa 30 päivän seutuliput sekä Espoon ja Vantaan sisäiset 30 päivän liput, jos lipun maksuosa palautetaan oman kunnan kantakortin myöntämispisteeseen lakon aikana. Alle 40 markan korvauksia ei makseta. Kantakorttien myöntämispisteiden osoitteet löytyvät Espoon ja Vantaan aikataulukirjoista.

Autoliikenne palautunut normaaliksi pääkaupunkiseudulla

Pääkaupunkiseudun autoliikenne on palautunut tavanomaiseksi joukkoliikenteen lakon jatkumisesta huolimatta. Vilkkainta lakkopäivinä on ollut Helsingin ulosmenoteillä, joilla liikenne on Tielaitoksen pikaisen arvion mukaan kasvanut noin 15 prosenttia. Lisääntynyt liikenne on jakaantunut pitemmälle aikavälille eikä pahempia ruuhkia ole päässyt syntymään.
-Liikennemäärissä aletaan jo olla maksimissa, mutta liikenne on kuitenkin sujunut hyvin, arvioi illalla Tielaitoksen liikennepäivystäjä Antti-Ossi Palmroos.

Tänään aamulla ruuhkat eivät Helsingin sisääntuloväylillä olleet normaaleja aamuruuhkia pahempia ja iltapäivälläkin liikenne sujui edellispäiviä sutjakammin.
-Ihmiset ovat oppineet käyttämään kimppakyytiä ja tietävät myös jo paremmin, mitkä bussit kulkevat, ja miten hyödyntää junia työmatkoillaan, arveli puolestaan liikennepäivystäjä Helene Hein.

Myös junaliikenne sujui tänään joutuisasti. Junat pysyivät aikataulussaan, vaikka matkustajia oli yhtä paljon kuin eilen. VR:n reittipäällikkö Kari Pekka Rosenholm kiittelee asiakkaita, jotka ovat nopeasti oppineet liikkumaan muulloin kuin ruuhka-aikoina. Pakkassääkin oli junaliikenteen kannalta ihanteellinen. VR on lisännyt lakon vuoksi kalustoaan.
(STT)


Lue myös:

    Uusimmat