Bloggaaminen ei tuo omaisuuksia

Bloggaamisella ei vielä rikastu Suomessa, kertoo tuore tutkimus.

Viestintätoimisto Manifesto tutki Suomen suosituimmat blogit ja bloginpitäjät. Tutkimuksesta selvisi, että tienaaminen kiinnostaa bloggaajia, mutta bloggaamisesta saatavat ansiot ovat vielä vaatimattomia. Vaikka bloggaaminen ei ole Suomessa vielä ammattimaista toimintaa, on se kehittymässä siihen suuntaan. Korvauksia maksetaan jonkin verran blogissa olevien linkkien ja bannerien sekä google-markkinoinnin pohjalta. Eniten bloggaajat hyötyvät saamistaan tuotelahjoista ja kutsuista erilaisiin PR-tilaisuuksiin.

Ruotsin tavoin Suomen luetuimpia blogeja ovat niin sanotut lifestyle-blogit, joiden aiheet käsittelevät pääasiassa muotia, tyyliä, trendejä ja kauneutta. Tutkimuksen mukaan lifestyle-bloggaaminen on harrastustoimintaa ja bloggaajat haluavat ensisijaisesti ilmaista itseään, jakaa kokemuksia, pitää hauskaa ja palvella lukijoitaan.

Omat kokemukset blogiin

Aiheet blogeihin löytyvät useimmiten bloggaajan omista kokemuksista ja ajatuksista, mutta myös seuraamalla mitä muissa blogeissa kirjoitetaan. Lifestyle-bloggaajat muodostavat myös oman yhteisön, joka pitää tiiviisti yhteyttä verkon ulkopuolella.

Lifestyle-bloggaajat ovat mielipidevaikuttajia.

- Suosituimmalla blogeilla on viikoittain useita kymmeniä tuhansia lukijoita ja niiden suosio kasvaa edelleen. Bloginpitäjien ja lukijoiden suhde on hyvin intensiivinen, sillä bloggaajan suositukseen suhtaudutaan kuin kaverin suositukseen ja bloggaajat saavat runsaasti välitöntä palautetta lukijoiltaan, Manifeston viestintäkonsultti Tanja Ylikangas kertoo.

Blogit mainontaan

Tutkimuksen mukaan yritykset ovat alkaneet huomioida bloggaajat kiinnostavana kohderyhmänä, jonka kautta halutaan viestiä palveluista ja tuotteista blogien lukijoille. Tutkimukseen vastanneet suhtautuvat yritysten yhteydenottoihin enimmäkseen myönteisesti ja toivovat enemmän yhteydenottoja. Tällä hetkellä heihin ollaan kuitenkin yhteydessä harvakseltaan.

- Kasvavan suosion myötä, lifestyle-bloggaajat näyttäytyvätkin nyt yrityksille entistä houkuttelevampana kanavana. On kuitenkin tärkeää ymmärtää mistä bloggaamisessa on kyse ja miten bloggaajia pitäisi lähestyä, ennen kuin suhdetta alkaa rakentaa, Ylikangas sanoo.

- Bloggaajat kertoivat useita esimerkkejä tökeröistä lähestymistavoista, luokkaa 'laita tämä mainos sivuillesi'. Vääränlaisilla toimintatavoilla yritys voi aiheuttaa vahinkoa tuotteelleen ja yrityksen imagolle. Huonot kokemukset leviävät verkossa nopeasti.

Keväällä 2009 toteutettuun tutkimukseen kutsuttiin 50 Suomen suosituinta bloggaajaa. Tutkimus toteutettiin www-pohjaisena kyselytutkimuksena sekä ryhmähaastatteluna ja siihen otti osaa 21 lifestyle-bloggaajaa. Tutkimukseen vastanneiden keski-ikä oli 26 vuotta ja he olivat kaikki naisia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää muun muassa miksi blogeja kirjoitetaan, mistä bloggaajat löytävät aiheensa, ansaitaanko bloggaamisella ja miten bloggaajat suhtautuvat yritysten yhteydenottoihin.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat