Kansainvälinen autoliittoa FIA kielsi vuoden 2000 jälkeen kevyen berylliummetallin käytön F1-autojen moottoreissa. Eniten kiellosta kärsi McLarenin moottorintoimittaja Mercedes.
Ilmorin rakentamien Mercedes V10-moottorien männät oli valmistettu alumiinin ja berylliumin seoksesta.
Vaikka sääntömuutoksesta on jo kulunut runsaasti aikaa, on berylliumkielto edelleen eräs ratkaiseva tekijä siinä, miksi Ferrarin ja BMW:n moottorit ovat osoittautuneet tällä ja viime kaudella Mercedes-myllyjä paremmiksi.
David Coulthard paljastaa tämän sääntömuutoksen yhdeksi kauden 2000 jälkeen alkaneen McLarenin alamäen syyksi.
- Berylliumkielto on selvästi vaikuttanut moottoreidemme suorituskykyyn, Coulthard kertoo F1 Racing -lehden haastattelussa.
Beryllium kiellettiin myrkyllisyytensä takia. Berylliumia käytetään mm. avaruussukkuloissa, ohjuksissa ja satelliiteissa. Berylliumia käytetään, koska se on yksi kevyimmistä metalleista. Lisäksi sillä on kevyistä metalleista korkein sulamispiste.
(MTV3)