Berylliumkielto Mersun moottorin ongelma

McLaren, (Photo: Clive Mason/ALLSPORT)
McLaren, (Photo: Clive Mason/ALLSPORT)Copyright Allsport 2002
Julkaistu 27.03.2002 11:25

Kansainvälinen autoliittoa FIA kielsi vuoden 2000 jälkeen kevyen berylliummetallin käytön F1-autojen moottoreissa. Eniten kiellosta kärsi McLarenin moottorintoimittaja Mercedes.

Ilmorin rakentamien Mercedes V10-moottorien männät oli valmistettu alumiinin ja berylliumin seoksesta.

Vaikka sääntömuutoksesta on jo kulunut runsaasti aikaa, on berylliumkielto edelleen eräs ratkaiseva tekijä siinä, miksi Ferrarin ja BMW:n moottorit ovat osoittautuneet tällä ja viime kaudella Mercedes-myllyjä paremmiksi.

David Coulthard paljastaa tämän sääntömuutoksen yhdeksi kauden 2000 jälkeen alkaneen McLarenin alamäen syyksi.
- Berylliumkielto on selvästi vaikuttanut moottoreidemme suorituskykyyn, Coulthard kertoo F1 Racing -lehden haastattelussa.

Beryllium kiellettiin myrkyllisyytensä takia. Berylliumia käytetään mm. avaruussukkuloissa, ohjuksissa ja satelliiteissa. Berylliumia käytetään, koska se on yksi kevyimmistä metalleista. Lisäksi sillä on kevyistä metalleista korkein sulamispiste.

(MTV3)