Belgian GP-ennakko: Paluu parhaalle radalle

Erkki Mustakari
Erkki MustakariCopyright MTV Oy 2004
Julkaistu 23.08.2004 10:32(Päivitetty 24.08.2004 13:25)

Formula ykköset tekevät viikonloppuna paluun kaikkien nykyisten ja monen entisenkin F1-kuljettajan mielestä parhaalle F1-radalle. Belgian Spa-Francochampsin rata, joka kiemurtelee Ardennien vuoristossa, on yhden välivuoden jälkeen jälleen F1-kalenterissa. Sen pudotti sieltä Belgian tupakkalaki, joka ei sallinut minkäänlaista tupakan mainontaa kilpailijoiden varusteissa tai radan reunoilla. Bernie Ecclestone katsoi lain haittaavan liian monen F1-tallin taloudellista toimintaa eikä näin ollen ottanut kisaa kauden 2003 kalenteriin lainkaan.

Runsaan vuoden takaisen vaalin tuloksena Belgia sai uuden hallituksen, joka Walloonian paikallisedustajien painostuksesta teki ankaraan tupakan mainostamisen kieltävään lakiin poikkeuksen, ja nyt Belgian F1-kisassa sallitaan tupakan mainostaminen entiseen tapaan. Asian moraalisesta puolesta voidaan olla montaa mieltä, mutta se on varmaa, että F1-kuljettajat ovat tyytyväisiä. Nyt kalenterissa on jälleen kilpailu, joka ajetaan radalla, missä pojat erottuvat miehistä.

Viikonlopun suurin ennakkosuosikki on jälleen Ferrarin Michael Schumacher, joka on Span radalla kerinnyt ottamaan yhteensä kuusi voittoa. Hän aloitti oman F1-uransa samalla radalla 1991 ajaessaan silloin Jordanin autolla itsensä aika-ajossa seitsemänteen lähtöruutuun. Debyyttikisa jäi kytkinvian takia kesken, mutta jo vuotta myöhemmin hän otti samaisella radalla, silloin Benettonin kuljettajana, uransa ensimmäisen F1-voittonsa.

Spa-Francorchampsin rataan on tehty kauden 2002 kisan jälkeen suuri muutos radan 19. mutkaan (ns. bussipysäkki-mutka), joka on kasvattanut radan pituutta 10 metrillä. Nyt radan tarkka pituus on 6,973 metriä. Kilpailussa rata kierretään 44 kertaa.

Nykykuljettajista Schumacherin lisäksi voittoon asti Spassa on yltänyt ainoastaan McLarenin David Coulthard (1999). Hän on kerinnyt jo kritisoimaan bussipysäkki-mutkaan tehtyä muutosta, koska nyt sitä mutkaa edeltävässä jarrutuksessa ohittaminen on aikaisempaa vaikeampaa. Sen ei silti pitäisi viedä skotilta yöunia, sillä kyllä radalta muitakin ohituspaikkoja löytyy. Varsinkin silloin, jos auto toimii ja nopeus on kohdallaan.

Schumacherin lisäksi suosikkien joukkoon on pakko lisätä hänen tallikaverinsa Rubens Barrichello sekä Williamsin, BAR:n, Renaultin ja McLarenin kuljettajat. Varsinkin Williamsin Juan Pablo Montoyalta ja McLarenin Kimi Räikköseltä odotetaan viikonloppuna paljon. Montoya osoitti jo Unkarissa, missä Williamsin FW26B-auto ei varmastikaan ollut parhaimmillaan, sellaista lisääntyvää vauhtia, että se voi puhjeta lopullisesti kukkaan vasta Span nopealla radalla. Kimi Räikkösen Silverstonessa nähty vauhti voi myös päästä jälleen oikeuksiinsa, kun ajettavana ratana on nopea ja vaativa Spa. BAR:n miesten kilpailukykyisyys on varmasti hyvällä tasolla, mutta riittääkö se näin vaativalla radalla, jää nähtäväksi. Renaultin ongelmana voi olla moottorin tehojen vähyys, mutta ehkä ne muutokset, jotka heidän moottoreihinsa on parin viimeisen kisan aikana tehty, pääsevät paremmin oikeuksiinsa todella nopealla radalla. Fernando Alonson huimapäisyys ja rohkeus voivat siivittää sinikeltaisen auton vaikka minkälaiseen vauhtiin.

Edessä on jälleen osakilpailu, jota ei ole edeltänyt testaaminen kilparadoilla. Kaikki tallit ovat joutuneet testikieltojakson aikana pohtimaan ja rakentamaan autoihinsa muutoksia pelkästään tehtailla simuloimalla. Nekin välineet ovat nykyisin niin kehittyneitä, että todennäköisesti useimmat saavat autoihinsa aerodynamiikan tehokkuutta edelleen kehittäviä osia.

Niistä muutoksista huolimatta yksi asia tuskin Belgian osakilpailussa muuttuu. Ardennien vuoristossa sijaitseva kilparata on aina ollut sään muutoksille altis, eikä olisi kenellekään yllätys, jos sadekuurot tulisivat jälleen kerran sotkemaan kuljettajien ajamisia viikonlopun aikana. Toki joskus on sellainenkin ihme nähty, että koko viikonloppu on saatu ajaa kuivalla Span radalla.

Mustakarin kuljettaja-arviot

Michael Schumacher, Ferrari

Span rata on aina ollut Michael Schumacherin lempirata eikä vähiten siitä syystä, että se sijaitsee lähimpänä hänen kotikaupunkiaan Kerpeniä. Tunnetta lisää sekin, että kuusinkertainen maailmanmestari aloitti F1-uransa tällä radalla 1991 ja otti uransa ensimmäisen voiton vuotta myöhemmin. Sunnuntaina ajettavan kilpailun suurin ennakkosuosikki. Tuskin joutuu tälläkään kerralla pistämään kaikkia voimavaroja ja osaamistaan peliin. Varmistanee uransa seitsemännen maailmanmestaruuden mieliradallaan.

Juan Pablo Montoya, BMW Williams

Juan Pablo on aina ollut mies paikallaan nopeilla radoilla ja niin tapahtunee jälleen kerran. Odotuksia lisää myös Williamsin FW26-autoon tehdyt muutokset, jotka ovat tehneet autosta helpommin ajettavan ja samalla nopeamman. Unkarin osakilpailussa kokeiltu uusi nokka oli askel parempaan suuntaan, ja nyt täytyy vain saada säädöt nopeasti kohdalleen, jolloin JPM voi olla kova vastustaja jopa Michael Schumacherille.

Rubens Barrichello, Ferrari

Barrichellon hyvä kausi kaipaa vielä voittoa muuten ansiokkaaseen tulossarjaan. Miellyttävä brassi otti aikanaan uransa ensimmäisen paalupaikan Span radalla 1994 mutta voittoihin asti eivät eväät ole toistaiseksi riittäneet. Olisiko nyt sen vuoro? Jos kaikki lähtee hyvin käyntiin heti perjantain vapaista harjoituksista, silloin hän voi yltää vaikka kuinka hyvään lopputulokseen.

Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes

Jos Kimi ja varsinkin McLarenin MP4-19B-auto ovat samanlaisessa iskussa kuin runsas kuukausi sitten Silverstonen radalla, silloin Räikkönen voi nousta mukaan kilpailun voittotaisteluun. Nyt ei olisi varaa teknillisiin murheisiin ja muutenkin olisi kiva nähdä kuinka hyvä uudistettu 19B-auto on ultranopealla Span radalla. Pieni kysymysmerkki liittyy auton luotettavuuteen. Puheista huolimatta McLarenin kiivas auton kehittäminen on saattanut jättää ”tuotevalvonnan” toisarvoiseen asemaan ja virheet sillä alueella ovat aina näyttäviä, ikävä kyllä.

Jenson Button, BAR-Honda

Vaikka Jensonin ajoikin jo kaudella 2000 Spassa viidenneksi, silloin Williamsin autolla, sen jälkeen saavutukset Belgiassa ovat jääneet vähäisiksi. Nyt on alla kilpailukykyinen kalusto ja into korkealla. Mikäli onnistuu hyvin aika-ajossa, mies on vahva ehdokas kolmen parhaan joukkoon ja hyvällä onnella jopa voittajaksi. F1-sarjan pisin rata asettaa kuitenkin moottorit koville, ja kauden aikana on nähty liian monta hajonnutta Honda-moottoria eri radoilla. Toivottavasti niin ei käy tällä kerralla.

Teksti: Erkki Mustakari 22.8.2004

(MTV3)

Lue tästä koko GP-ennakkopaketti!

Tuoreimmat aiheesta

F1