Mainos

Barrichello voitti Kiinassa, Räikkönen kolmas

Ferrarin Rubens Barrichello ajoi formula ykkösten ensimmäisen Kiinan GP:n voittoon sunnuntaina aamupäivällä. McLarenin suomalaiskuljettaja Kimi Räikkönen sijoittui kisassa kolmanneksi.

Barrichello ajoi maaliin voittajana 1,347 sekunnin erolla toiseksi sijoittuneeseen BAR:n Jenson Buttoniin. Räikkönen kiihdytti maaliin kolmantena aivan Buttonin kannassa 1,469 sekuntia Barrichellolle hävinneenä. Kärkikuljettajista Barrichello ja Räikkönen ajoivat kolmen varikkokäynnin taktiikalla, kun taas Button pysähtyi vain kaksi kertaa. Voitto oli Barrichellolle toinen perättäinen ja uran yhdeksäs. Samalla Barrichello varmisti kuljettajien MM-sarjan toisen sijansa.

- Kaikki meni hienosti ja vaikka alussa tuntui siltä kun eturenkaani olisivat hieman menneet liiaksi rakoille, tilanne parani pian ja pystyin hyvin pitämään paikkani kärjessä, huolimatta siitä, että Kimi painosti minua koko ajan takanani, kertoi onnellinen Rubens Barrichello kilpailun päätyttyä.

Neljänneksi Kiinan GP:ssä sijoittui Renault-tallin Fernando Alonso ja viidenneksi Williamsin Juan Pablo Montoya. Kuudes Shanghain radalla oli BAR:n Takuma Sato, joka nousi hienosti pistesijalle, vaikka lähtöpaikka oli moottorinvaihdosta seuranneen rangaistuksen takia jälkijoukoissa. Sauber-talli sai molemmat autonsa pisteille, kun Giancarlo Fisichella toi autonsa maaliin seitsemäntenä ja Felipe Massa kahdeksantena.

Aika-ajossa pyörähtänyt ja sitä kautta joukon hänniltä kisaan lähtenyt Ferrarin Michael Schumacher ei onnistunut nousemaan pistesijalle. Hän ajoi ruutulipulle 12. sijalla. Schumi hävisi yli kierroksen Barrichellolle. Saksalaismestari teki kuitenkin kilpailun nopeimman kierrosajan.

Renault-autolla F1-paluunsa tehnyt Jacques Villeneuve esiintyi Shanghain radalla vaisusti. Kanadalainen jäi kisassa 11:nneksi, kun tallikaveri Fernando Alonso ylsi neljänneksi.

Räikkönen ajoi palkintopallille

Paalupaikkamies Rubens Barrichello piti kärkipaikkansa Kiinan GP:n startissa. Myös toisesta ruudusta startannut Kimi Räikkönen piti kakkossijansa. Parhaan lähdön kisaan otti Renault-kuski Fernando Alonso, joka nousi kuudennesta lähtöruudusta kolmannelle sijalle. Kolmanesta ruudusta lähtenyt Jenson Buttonputosi startissa kaksi sijaa, mutta teki kisan alkukierroksilla hienot ohitukset Felipe Massasta ja Fernando Alonsosta nousten takaisin kolmannelle sijalle.

Sekä Barrichello että Räikkönen tekivät ensimmäiset varikkopysähdyksensä 12. kierroksen jälkeen. Heidän keskinäinen järjestyksensä säilyi varikkopysähdysten jälkeen samana: Barrichello johdossa ja Räikkönen toisena. Räikkönen tuli 27. kierroksen jälkeen toiseen varikkokäyntiinsä. Barrichello teki oman toisen varikkokäyntinsä kaksi kierrosta myöhemmin ja pystyi edelleen pitämään suomalaisen takanaan, mutta menetti tässä vaiheessa kärkipaikkansa Jenson Buttonille. Englantilaiskuljettaja Button putosi takaisin Barrichellon ja Räikkösen taakse kolmannelle sijalle 35. kierroksella tekemänsä toisen varikkokäyntinsä myötä. Räikkönen teki kolmannen varikkokäyntinsä 36. kierroksen jälkeen. Hän putosi tässä vaiheessa 8,7 sekunnin erolla Buttonin taakse kolmanneksi.

- Tärkein vaihe kilpailussa olivat kierrokset toisen varikkopysähdykseni jälkeen, jolloin pystyin kasvattamaan riittävän suuren eron Jensoniin ennen hänen toista pysähdystään, Barrichello arvioi.

Kiinan GP:n voitto ratkesi 14 kierrosta ennen maalia, kun Barrichello teki kolmannen varikkokäyntinsä. Barrichello palasi radalle johtopaikalle Buttonin edelle 8,2 sekunnin eron turvin. Räikkönen ajoi viimeisillä kierroksilla hurjasti Buttonia kiinni, muttei aivan yltänyt ohitusetäisyydelle.

- Valitsemamme kahden pysähdyksen taktiikan takia auto oli melko raskas ajettava ja siksi voin hyvällä syyllä sanoa, että kilpailu oli aika rankka kaiken kaikkiaan. Toisen varikkopysähdykseni jälkeen tajuin, että mahdollisuudet voittoon olivat menneet ja siksi loppua kohden keskityin paljon enemmän siihen, että pidän Kimin takanani kuin yrittäisin tavoittaa Rubensia, kertoi Jenson Button.

Räikkönen kertoi kisan jälkeen, että voittoa tavoitelleessaan talli otti tietoisen riskin: Kimin toisen ja kolmannen varikkokäynnin väli oli lyhyt. Näin talli yritti saada Räikköstä Barrichellon edelle. Taktiikka ei tällä kertaa toiminut, vaan itse asiassa Räikkönen menetti sen takia toisen sijan pudottuaan Buttonin taakse.

Schumilla vaikea kisa

Michael Schumacherin Ferrari-autoon vaihdettiin moottori aika-ajon jälkeen, ja saksalainen lähti Kiinan GP-kisaan matkaan varikolta joukon hänniltä. Schumacherin kiri kohti kärkisijoja ei onnistunut. 12. kierroksella Schumacher osui ohitustilanteessa kevyesti Christian Klienin Jaguar-autoon. Klien joutui keskeyttämään pian yhteenoton jälkeen, mutta Schumi pystyi jatkamaan. Schumacher pyörähti näyttävästi 15. kierroksella, mutta pystyi jälleen jatkamaan matkaansa. Pyörähdys meni oman virheen piikkiin, sillä Schumacher oli ajanut liian lähellä Alonson Renaultia, minkä seurauksena auton takapään aerodynamiikka ei toiminut kunnolla. Schumacher ehti nousta viidennelle sijalle ennen ensimmäistä varikkokäyntiään, jonka hän teki 20. kierroksen jälkeen. Schumacherin Ferrari-autosta puhkesi vasen takarengas 35. kierroksen jälkeen, mutta saksalainen pystyi varikkokäynnin jälkeen jatkamaan matkaansa. Kolmannen kerran Schumi kävi varikolla 8 kierrosta ennen maalia. Tässä vaiheessa hän putosi jo kierroksen päähän kärjessä ajaneesta tallikaveristaan Barrichellosta.

David Coulthard yritti 37. kierroksella mutkassa sisäkautta ohitusta Ralf Schumacherista, mutta osui saksalaisen Williams-autoon. Ralf pyörähti ja joutui hetkeä myöhemmin keskeyttämään. Coulthardin auton vasen eturengas hajosi, mutta skotti pystyi jatkamaan varikkokäynnin jälkeen. Maaliin hän ajoi yhdeksännellä sijalla.

Gianmaria Brunin Minardi-autosta irtosi vasen eturengas kisan 41. kierroksella. Kyse ei ollut rengasrikosta, vaan rengas irtosi vanteineen päivineen.

Kiinan GP:n lopputulokset:

1. Rubens Barrichello   Ferrari 1.29.12,420   3 varikkokäyntiä
2. Jenson Button        BAR          +1,347   2
3. Kimi Räikkönen       McLaren      +1,469   3 
4. Fernando Alonso      Renault     +32,510   2
5. Juan Pablo Montoya   Williams    +45,193   2
6. Takuma Sato          BAR         +54,791   2
7. Giancarlo Fisichella Sauber    +1.05,464   3 
8. Felipe Massa         Sauber    +1.20,080   3
9. David Coulthard      McLaren   +1.20,619   3
10. Mark Webber         Jaguar   -1 kierros   2 
11. Jacques Villeneuve  Renault  -1 kierros   2
12. Michael Schumacher  Ferrari  -1 kierros   3
13. Nick Heidfeld       Jordan   -1 kierros   2
14. Olivier Panis       Toyota   -1 kierros   3
15. Timo Glock          Jordan   -1 kierros   2
16. Zsolt Baumgartner   Minardi -3 kierrosta  3

Kilpailun nopein kierros: Michael Schumacher 1.32,238 minuuttia kierroksella 55. Voittaja Barrichellon keskinopeus 205,185 km/h.

Keskeyttäneet:
Gianmaria Bruni, Minardi 38 kierrosta 
Ralf Schumacher, Williams 37 kierrosta 
Ricardo Zonta, Toyota 35 kierrosta 
Christian Klien, Jaguar 11 kierrosta 

Kuljettajien MM-pistetilanne:
 1.  M.Schumacher   136 
 2.  Barrichello    108
 3.  Button          79
 4.  Alonso          50
 5.  Trulli          46
 6.  Montoya         46
 7.  Räikkönen       34
 8.  Sato            26
 9.  Coulthard       24
10. Fisichella       21 
11. R.Schumacher     12 
12. Massa            11 
13. Webber            7 
14. Panis             6 
15. Pizzonia          6 
16. Klien             3
17. Da Matta          3 
18. Heidfeld          3 
19. Glock             2 
20. Baumgartner       1 

Valmistajien MM-pistetilanne:
 1. Ferrari          244 
 2. BAR-Honda        105 
 3. Renault           96 
 4. Williams-BMW      64 
 5. McLaren-Mercedes  58  
 6. Sauber-Petronas   32  
 7. Jaguar-Cosworth   10  
 8. Toyota             9  
 9. Jordan-Ford        5 
10. Minardi-Cosworth   1

Pisteet Kiinan GP:n (16/18) jälkeen. 

(MTV3)

Lue myös:

Mainos

Lisää aiheesta
    Mainos

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.