Arkkitehti Eero Saarinen kiinnostaa taas Yhdysvalloissa

Maailmaa kiertävä arkkitehti Eero Saarisen elämäntyötä kuvaava näyttely on saanut kiinnostuneen vastaanoton Washingtonissa. Kaupungin rakennusmuseossa toukokuusta asti auki olleeseen näyttelyyn on tutustunut jo kymmeniätuhansia modernin arkkitehtuurin ihailijoita.

-Olemme olleet hyvin tyytyväisiä näyttelyn herättämään innostukseen, iloitsee museon tiedottaja Jasmine Zick.

Yhdysvalloissa pidetään Suomessa syntynyttä Saarista amerikkalaisena arkkitehtina, mutta rakennusmuseon kuraattori Martin Moeller antaa hänen suomalaiselle syntyperälleen kuitenkin paljon kunniaa.

-Hänen suomalaisilla juurillaan on hyvin suuri vaikutus koko hänen uraansa. Monet piirteet, materiaalit ja muodot olivat peräisin siitä, mitä hän oli nähnyt ja kokenut Suomessa, Moeller muistuttaa.

-Hän oli amerikkalainen arkkitehti, mutta hän oli samaan aikaan myös suomalainen.

Moellerin mukaan Eero Saarisen isä Eliel Saarinen vaikutti myös paljon poikansa työhön.

Päätyöt valmistuivat postuumisti

Moeller kumoaa myös Saarista arvostelevien tahojen väitteet siitä, että arkkitehdilla ei ollut mitään selkeää ja tunnistettavaa tyyliä.

-Hänellä on hyvin omintakeinen ja selkeä tyyli. Erityisesti hänen lopputuotantonsa veistoksellisuus on ollut hyvin selkeä teema.

-Tämä näyttely tuo mielestäni esiin sen, että Saarinen oli yksi 1900-luvun vaikutusvaltaisimmista arkkitehdeista, Moeller painottaa.

Saarisen kuolema vain 51-vuotiaana vaikutti myös osaltaan hänen töidensä unohtamiseen. Saarinen ei ehtinyt itse nähdä tunnetuimpia töitään valmiina. St Louisissa kohoava maailmankuulu Gateway-kaari valmistui Saarisen kuoleman jälkeen, samoin kuin Dullesin lentokenttäterminaali Washington DC:n kupeessa sekä TWI -lehtoyhtiön terminaali New Yorkissa.

Uudelleen löydetty muotoilija

Kiinnostus Saarisen tuotantoa kohtaan on kasvanut Yhdysvalloissa selvästi.

-Hänen rakennuksiaan on pidetty kunnossa huolella ja monia restauroidaan alkuperäisten piirustusten mukaan. Museovirasto pitää tarkkaa huolta siitä, että Saarisen rakennusten alkuperäinen muotokieli säilyy restauroinnin aikana, selittää Jasmine Zick.

Esimerkiksi käytöstä vuodesta 2001 poissa ollutta TWI:n terminaalia kunnostetaan. Se on tarkoitus ottaa uudelleen käyttöön osana JetBlue -yhtiön uutta terminaalia.

Saarisen tuolit ovat saaneet myös tilaa näyttelyssä. Esillä on muiden muassa klassinen Tulppaani-tuoli. Samoin esillä on Saarisen luonnoksia sekä hänen henkilökohtaisia papereitaan. Lähes kaikki Saarisen kirjoitelmat ovat englanninkielisiä, mutta esillä on myös hänen alkuperäinen suomalainen passinsa.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat