Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ajossa Ford Focus – näyttääkö se Aston Martinilta?

Julkaistu 16.04.2015 11:06
Toimittajan kuva

Jalmari Mattila

jalmari.mattila@teknavi.fi

Teknavi koeajoi faceliftatun Ford Focuksen.

Tykkäsimme

  • Alle 100 gramman päästöistä
  • Ajo-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Kosketusnäytön sijoittelusta
  • Lisävarustehinnoittelusta

Ford Focuksen maskissa on erehdyttävästi sukunäköä Aston Martinin kanssa. Syytteisiin kopioinnista Ford tuskin joutuu, sillä kyseessä on konsernin sisarmerkki. Sama krominen maski on nähty jo aikaisemmin mm. uudessa Mondeossa, joten uuden Focuksen muotokieli noudattelee merkin nykytyylisuuntausta.

Ulkoisia muita päivityksiä on tehty mm. puskureihin ja valoihin, mutta kokonaisuudessaan uudistus on maltillinen. Auto on yhä helppo tunnistaa Focukseksi. Sisätiloissa on kiinnostavin uutuus kantaa nimeä Sync2, jolla valmistaja tarkoittaa uusittua viihdejärjestelmää. Kosketustekniikalla toimivan näytön ansiosta keskikonsolin nappulaviidakosta on päästy eroon. Kojelauta näyttää entistä tyylikkäämmältä. Järjestelmä mahdollistaa myös kattavat äänikomennot. Tiloiltaan auto on säilynyt ennallaan.

Tekniikkapuolelle on tullut kaksi mielenkiintoista uutuutta: 1,5–litrainen Ecoboost bensiiniturbo (150-180 hv) ja saman iskutilavuuden jakava diesel (120 hv). Muiden moottoreiden osalta on tyydytty pieneen hienosäätöön.

Koeajoon valitsimme edellä mainitun 120–hevosvoimaisen dieselmoottorin. Piskuinen nakuttaja liikuttaa farkku-Focusta mallikkaasti. Etenkin laaja vääntöalue tekee vaikutuksen. Suurin vääntömomentti 270 Nm on tarjolla 1750-2500 kierroksen välillä. Varsinaisesti sporttista tunnelmaa ei ratin takana pääse syntymään, mutta tavalliseen arkiajoon voimavarat riittävät mallikkaasti. Kiitosta saa myös moottorin sivistynyt käyntiääni ja täsmällisesti toimiva kuusilovinen manuaali. Keskikulutus keppivaihteiselle autolle on 3,8 litraa satasella, mikä vastaa 98 gramman päästöjä. Kyseisen moottorin jatkeeksi on saatavilla myös kuusilovinen Power Shift -automaatti, joka nostaa C02-lukuja 109 grammaan.

Ajettavuuden osalta Focus on luokkansa kärkikastia. Uudistuksen yhteydessä korin ja etuosan rungon jäykkyyttä on lisätty, jotta auto olisi entistä vakaampi. Myös iskunvaimennus, jousitus ja koko alustageometriaa on hienosäädetty parempien ajo-ominaisuuksien nimissä. Lopputulos on juuri sellainen kuin Fordilta on lupa odottaa. Auto taipuu nöyrästi mutkiin ja alusta tasoittaa tehokkaasti tien epätasaisuudet.

Lisävarustepuolelle on tullut on uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Tarjolla on mm. pysäköintiavustin ja turvapaketti, joka sisältää kaistavahdin ja tukun muita kameratekniikkaa hyödyntäviä apuvälineitä.

Korimalleja on tarjolla edelleen kolme: 4-ovinen, 5-ovinen ja farmari. Hinnat alkavat viisiovisena 19 900 eurosta (1.0 ecoboost). Suomeen uudistetut Focukset saapuivat vuodenvaihteessa.

Ford Focus Wagon
Hinta alkaen 22 066 €
Koeajoyksilö 35 160 €

Malli 1.5 TDCI Wagon
Moottori 1499 cm3, 4-syl. turbodiesel.
Vaihteisto 6-vaiht. Manuaali.
Teho 88 kW (120 hv) 3600 r/min
Vääntö 270 Nm / 1750-2500 r/min
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 195 km/h
Keskikulutus 3,8 l / 100 km
CO2-päästöt 98 g/km
Mitat Pituus 4630 mm, leveys 1777 mm, korkeus 1432 mm, akseliväli 2699 mm, omamassa 1368 kg
Tavaratila 470 l

Lisää aiheesta:

Koeajossa Ford Focus 1,0 EcoBoost – uusia vahvuuksia tuttujen tueksiHuomaatko muutosta? Koeajossa uusi ja vanha Mazda 2Koeajossa farkku-Focus sporttisesti maustettunaKoeajo: Jaguar XF – ei mikään kotikissaKoeajo: Peugeot 208 – pirteämpi pikku-PösöKoeajo: Kia Ceed sai uutta potkua kolmisylinterisestä moottorista
FordAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Ford
  • 7.5.15:31
    Yhdysvallat

    Näin paljon autojätin tulos heikkeni – kiitos Trumpin tullien

  • 26.12.202315:32
    Sähköautot

    Tesla avaa latausverkkonsa kahden autonvalmistajan käyttöön Yhdysvalloissa

  • 19.09.202316:20
    Autot

    Floridalaismiehen uima-altaaseen rysähti Ford Explorer

  • 22.08.202306:31
    Autot

    Tuliterän super-Mustangin hinnalla ostaisi peräti kymmenen tavallista: "Tämä auto on ollut päässäni vuosia"

  • 11.08.202306:02
    Vahingonteot

    Vuokralainen raivostui lumityöriidasta – heitteli huonekaluja klassikkoautojen päälle