Ajokortit muuttuvat määräaikaisiksi

Ajokorttien voimassaoloajan lyheneminen tuo liikenteessä liikkuville aiempaa enemmän kustannuksia.

Syynä on EU-direktiivi, joka tekee korteista määräaikaisia. Henkilöautokortti olisi ehdotuksen mukaan voimassa viisitoista ja kuorma-autokortti viisi vuotta kerrallaan.

Vielä ei ole aivan tarkkaa tietoa siitä, kuinka paljon ajokorttien tiheämpi uusiminen tulee kansalaisille kaiken kaikkiaan maksamaan. Mutta jos ensimmäinen ajokortti maksaa nykyiset 60 euroa ja henkilöautokortin uusii kolmekin kertaa ennen 70:tä ikävuotta, kustannukset hipovat vähimmillään paria sataa euroa. Kuorma-autokortti kuopisi kukkaroa sitten tätäkin enemmän.

- Perusperiaate on se, että oli kyseessä mikä tahansa lupa, luvanhakija maksaa tuottamisesta aiheutuvat kustannukset, olivatpa ne sitten työvoima-, tietojärjestelmä- tai muita kustannuksia, sanoo ylitarkastaja Minna Gråsten sisäministeriöstä.

Ajokorttien määräaikaisuus lisää myös poliisin työtaakkaa, jos ajokorttien myöntäminen pysyy sillä. Ajokorttihakemuksia virtaa poliisin lupapalveluihin aiempaa enemmän, ja arvion mukaan lupien määrä lähes kaksinkertaistuu pitkällä aikavälillä.

Kun ajokortteja myönnetään nykyisin vuositasolla noin 370 000, vuonna 2043 lupien lukumäärä olisi lähemmäs 700 000.

Direktiivin mukainen lainsäädäntö tulee voimaan tammikuussa 2013. Kaikki nykymallin mukaiset ajokortit on vaihdettava uusiin vuoteen 2033 mennessä.

Henkilöstön lisäyksen tarve melkoinen

Gråstenin mukaan yhden ajokorttiasian käsittely vie poliisissa noin 25 minuuttia.

Aika ei sisällä itse asiakirjan valmistusta, joka on ulkoistettu. Jos lupamenettelyä ei kehitetä millään tavalla esimerkiksi sähköisen asioinnin suuntaan, ajokorttien myöntäminen vie pitkällä aikavälillä nykyisen noin 80:n sijasta jopa 145 henkilötyövuotta.

- Meillä ei ole tietojärjestelmät siinä kunnossa, että pystyisimme kehittämään sähköistä asiointia kovinkaan paljon tällä hetkellä, Gråsten sanoo.

Esimerkiksi Ruotsissa on mahdollista laittaa ajokorttihakemus vireille sähköisesti ja toimittaa myös valokuvat tätä kautta.

- Tämä on varmasti tulevaisuus myös Suomessa, koska se on hakijan kannalta helppoa ja joustavaa. Toisaalta kun suuntaus on se, ettei viranomaisille ole tulossa ainakaan lisää työvoimaa, siitäkin näkökulmasta menettelyjen kehittäminen on välttämätöntä.

Ajokorttiasiat pois poliisilta?

Paineita ei ole ainakaan helpottanut se, että valtion tuottavuusohjelman nimissä on vähennetty poliisin lupapalveluista väkeä.

- Henkilökuntamme on kestämisensä äärirajoilla siinä mielessä, että työn vaativuus lisääntyy koko ajan näiden säädösmuutosten takia, jotka koskevat muun muassa passeja, ampuma-aseita ja turva-alaa. Myös ajo-oikeutta koskevat säännökset vaativat äärimmäistä asiantuntemusta, Gråsten kertoo.

Työ on myös henkisesti kuormittavaa. Poliisin lupapalvelut ovat paikoin hyvin ruuhkaisia.

Yksi keskeinen tulevaisuuden kysymys on, pitäisikö ajokorttilupa-asiat siirtää pois poliisilta. Kokonaisuus kaipaa selkiyttämistä, koska nykyisin ajo-oikeuteen ja liikenteeseen liittyvät asiat on hajautettu useammalle eri viranomaiselle ja hallinnonalalle.

- Ajokortin hakijan on joskus vähän vaikea mieltää sitä, kenen kanssa hänen aina missäkin tilanteessa tulisi asioida ja kuka vastaa mistäkin.

Ajokorttiasioiden hoitamista selvittää parhaillaan asiantuntijatyöryhmä, jossa on edustajia poliisin ohella muun muassa liikenne- ja viestintäministeriöstä ja Ajoneuvohallintokeskuksesta.

Työryhmän työ päättyy lokakuun puolivälissä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat