Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Subarun ja bokserin liitto jo 50-vuotias

Julkaistu 13.09.2016 11:45
Toimittajan kuva

Teknavi

toimitus@teknavi.fi

Kahta en vaihda, sanoo Subaru-mies: nelivetoa ja bokserimoottoria.

Japanilaiset rakastavat harmoniaa, joten Subarun päätös päätyä bokserimoottoreihin 50 vuotta sitten on helppo ymmärtää. Se oli kaikista erilaisista polttomoottorirakenteista nimenomaan se harmoniaa eniten tarjoava vaihtoehto.

Japanilaiset testasivat 50 vuotta sitten kolmea eri konstruktiota uuteen etumoottoriseen autoonsa: suoraa neloskonetta, V4:ää ja bokseria. Bokseri oli näistä kallein valmistaa, mutta harmonia siis ennen kaikkea…

Keksintönä bokseri ei ole uusi, sen keksi itse asiassa Mercedeksen isä Karl Benz. Hän myös patentoi ratkaisun vuonna 1896. Vuosien saatossa bokseria ovat käyttäneet monet autonvalmistajat, ja tunnetuimpia bokseriautoja ovat VW Kupla sekä Porschen eri versiot. Idean takamoottoriseen Kansanautoon Ferdinand Porsche kopio Tatralta. Myös Rättisitikka kuuluu bokserileiriin. Moottoripyöräpuolella tunnetuin bokserivalmistaja on BMW. Ilmailussa bokseri on yhä laajassa käytössä pienkoneiden moottorina.

Valtamoottoriksi bokseri ei ole koskaan noussut, mutta Subaru on silti pitäytynyt tiukasti päätöksessään; se on ainoa valmistaja, jonka mallistoon ei kuulu mitään muita moottoreita kuin boksereita. Bokseritekniikkaa käytetään Subarulla bensakoneiden lisäksi myös dieseleissä, ja onka bensaboksteri yhdistetty jo myös hybriditekniikkaan.

---

Virstanpylväitä bokseri-Subarujen historiassa

Subaru 1000
Ensimmäisen kerran bokseri sovitettiin Subarun keulalle vuonna 1966 litraisena versiona ja siksi tuo auto sain mallinimen 1000. Tehoa myllystä otettiin 55 heppaa, ja bensaa paloi viisi litraa sadalla kilometrillä. Moottorista viritettiin myös kireämpi sporttiversio SS, jossa oli tehoa 67 hv.

Galleria

Subaru SVX
Kuutosbokserisella XT:llä Subaru halusi kiihottaa 80-luvun lopulla ennen kaikkea kotimarkkinoitaan, joissa yli kaksilitraiset moottorit alistivat ne ylellisyysverolle. Toki tähtäimessä oli myös USA, jossa sylintereiden määrä on aina määritellyt auton haluttavuuden. XT ei saapunut ikinä Eurooppaan, mutta sen seuraaja 90-luvun alussa oli legendaarinen SVX, ja niitä laivattiin myös tänne. Käytössä tuossa kuutosbokserissa oli neliventtiilitekniikka, ja 3,3 litran tilavuudesta puristettiin irti 230 hevosvoimaa.

Galleria

Subaru Forester
Kun dieseleiden markkinaosuus Euroopassa jatkoi aina vain kasvamistaan, Subaru reagoi tähän tekemällä dieselbokserin vuonna 2008. 2-litraisen moottorin 150 hevosvoimaa riitti hyvin niin Legacyyn kuin Foresteriinkin, ja moottorin erikoisen rakenteen ansiosta se kävi dieseliksi varsin nätisti. Nykyään nakubokserin saa myös Outbackiin ja XV:hen.

Galleria

Subaru WRX STi
Subarun kulta-ajat rallissa ovat takana päin, mutta kolmea maailmanmestaruutta kelpaa muistella. Ja vaikka Subarun ralliautot eivät huudata enää yleisöä entiseen malliin, legendaarisen ralliauton siviilipainos eli WRX STi on yhä legenda. Sen konepellin alla papattaa legendaarinen 2,5-litrainen ahdettu bokseri, josta otetaan irti tasan 300 heppaa.

Galleria

Subaru Levorg
Legacyn korvannut Levorg on laajentanut downsizing-teeman myös boksereihin. 1,6-litrainen moottori tuottaa Twinscroll-turbon ja bensiinin suorasuihkutuksen avulla 170 hv ja 250 Nm. Koneen ilmoitettu normikulutus on 6,9 litraa sadalla kilometrillä.

Galleria

---

Miten bokseri toimii?

Bokserin eli vastaiskumoottorin erikoisuus on – kuten sen nimikin jo määrittelee – se, että sylinteriparit sijaitsevat ikään kuin makuulla vastakkain kampiakselin molemmin puolin. Vastakkaiset kiertokanget on kiinnitetty kampiakseliin yhteisestä kammentapista, ja männät liikkuvat vaakatasossa samaa akselia pitkin ja tasapainoittavat näin toisiaan. Näin erilliset tasapainoitusakselit sekä erilaiset tasapainoittavat lisäpainot voidaan siis unohtaa. Moottorin erikoisen rakenteen ansiosta moottori sijaitsee myös erittäin matalalla, joka alentaa auton painopistettä sekä parantaa ajettavuutta.

---

Katso, miten bokserimoottori toimii:

Katso kuinka Subarun kaksilitrainen bokseri valmistuu:

Lisää aiheesta:

Jääkö tämä bensalle perso katuraketti lajinsa viimeiseksi? Sydämenä sykkii maailman tehokkain vapariEsittelyssä Aston Martin DBS Superleggera – tuplaturbo-V12 ja 725 hevosvoimaaSubarun merkkipäivä lähestyy – tämä tekniikka ollut käytössä jo puoli vuosisataaHengästyttävä top 5: Geneven autonäyttelyn urheiluautotKuvat: Detroitin amerikkalaiset tähdet – tässä on messujen suurin yllätysKoeajo: Detroitin rähinärauta räjäyttää tajunnan
SubaruAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Subaru
  • 13.04.202412:35
    MM-ralli

    Voiko tämä huikea MM-ralliunelma toteutua? Ikonisen autovalmistajan pomolta herkullisia kommentteja

  • 03.02.202110:53
    Autot

    Duunari tuupattiin bussin alle – Subarun takaisinkutsusta syytetään yhtä ainoaa työntekijää

  • 05.01.202106:25
    Autot

    Tässähän vallan herkistyy: Autovalmistajat haastettiin sanomaan kivoja asioita pahimmista kilpailijoistaan – "Näytätte ihan hyviltä 101-vuotiaiksi"

  • 25.12.202016:02
    Autot

    Legendaarinen rallibrändi hyppää sähköautoaikaan – lainaa ison osan uudesta tekniikasta kilpailijalta

  • 14.01.202006:12
    Autot

    Subarulta selitys härskisti nimetylle FUCKS-erikoismallille: "Sanomattakin on selvää, että..."