Selvityksen pysäyttävä tulos: Valtaosa yläkoulun opettajista havaitsee päivittäin nuorilla digipelaamisen haittoja

Oppilaiden digihaitat suuri huolenaihe yläkouluissa – mitä ilmiölle voidaan tehdä? 7:48
Video: Oppilaiden digihaitat suuri huolenaihe yläkouluissa – mitä ilmiölle voidaan tehdä?

Kolme neljästä yläkoulujen opettajasta havaitsee päivittäin tai lähes päivittäin haittoja digipelaamiseen liittyen ja kaksi kolmesta sosiaaliseen mediaan liittyen. Tämä selviää MTV Uutisten saamasta EHYT ry:n selvityksestä.  

Lähes kaikki koulujen ammattilaiset ovat huolissaan digipelaamiseen tai sosiaaliseen mediaan liittyvistä haitoista nuorten elämässä.

– Tulokset ovat pysäyttäviä, toteaa projektipäällikkö, Pause-hankkeen projektipäällikkö Aino Harvola EHYT ry:stä.

Tilanne herättää ammattilaisissa suurta huolta. Laitteiden hallitsemattoman käytön arvioidaan johtavan nuorten elämänhallinnan ja arjen häiriintymiseen, minkä lisäksi digitaalisten medioiden sisällöt ja niiden aiheuttamat tilanteet haastavat kasvattajat uudella tavalla. 

Kuten muidenkin vaikeiden elämäntilanteiden kohdalla, haitat ovat osin päällekkäisiä ja kasautuvat tapauskohtaisesti. 

Millaisista haitoista puhutaan?

– Jaksamisen haasteita, elämänhallinnan haasteita, ajankäytön haasteita ja somessa lisäksi mielen hyvinvointiin liittyviä haasteita sekä erityisesti minäkuva-kehonkuva-akselilla olevia haasteita, luettelee Harvola.

"Se on jatkuvaa"

Kuinka paljon opettajan työajasta menee häiriöiden kitkemiseen?

– Se on jatkuvaa. Useamman kerran oppitunnillakin voi tulla niitä häiriöitä ja keskeytyksiä opettamiseen ja oppimiseen, toteaa OAJ:n juristi Ira Hietanen-Tanskanen.

Häiriöt opetuksessa "jatkuvia" – ammattijärjestö vaatii pikaisia toimia 5:38
Video: Häiriöt opetuksessa "jatkuvia" – ammattijärjestö vaatii pikaisia toimia

– Se on hyvin yleistä, arkista ja vie hirveän paljon aikaa oman työn ohella näitä asioita käsitellä, jatkaa Harvola.

Turhautuneisuus pelisääntöjen toimimattomuuteen ja kokemus keinojen puutteesta saavat ammattilaiset kaipaamaan selkeämpiä linjauksia digilaitteista koulussa.

Moniammatillinen yhteistyö koetaan tärkeäksi, sillä eri työnkuvat tuovat mukanaan erilaisia nuorten kohtaamisen mahdollisuuksia, joista käsin on mahdollista puuttua haittoihin erilaisilla keinoilla.

Nuoret tietoisia haitoista

Moni ammattilainen kertoo oppilaiden olevan hyvin tietoisia haitoista, mutta kokee usein niihin vaikuttamisen olevan vaikeaa. Selvityksen mukaan vanhemmat ovat koulun ammattilaisia vähemmän huolissaan digihaitoista.

– Nuoret nostavat niitä asioita enemmän esille ammattilaisten kanssa kuin kotona, sanoo Harvola.

Koulun aikuisilta pyydetään apua esimerkiksi somesta löydetyn tiedon arviointiin tai kiusaamisen selvittelyyn. Selvityksen mukaan vastuu digilaitteisiin liittyvistä keskusteluista kasautuu henkilökunnan jäsenille, jotka ovat asiasta valmiiksi kiinnostuneita. Tämä voi olla luontevaa, mutta voi samalla huomaamatta eriarvoistaa kouluja.

Sosiaali- ja terveyssektorin aiheisiin erikoistunut toimittaja Joonas Lepistö avaa yhteiskunnan ajankohtaisia teemoja. Asiantuntijoiden ja kansalaisten kokemusten kautta Lepistö kertoo, missä tilassa Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut ovat. Miten sote pelastetaan? Juttuvinkit joonas.lepisto(@)mtv.fi.

"Kännykät ennaltaehkäisevästi pois"

EHYT-järjestössä toivotaan enemmän keskustelua kodin ja koulun kasvatuksellisesta työnjaosta. OAJ:ssa tahdotaan kännyköitä ylipäätänsä pois oppitunneilta.

– Paras ratkaisu olisi se, että kännykät olisivat ennaltaehkäisevästi mahdollista ottaa pois. Tiedetään, että kännykät häiritsevät opetusta ja oppimista, kertoo Hietanen-Tanskanen.

Haittojen ohella on syytä puhua myös hyödyistä. Ammattilaiset kertovat, että digipelaaminen kehittää kielitaitoa ja antaa nuorille onnistumisen ja yhteisöllisyyden kokemuksia. 

Hallitus on antamassa syksyllä eduskunnalle lakiesityksen, joka pyrkii antamaan kouluille lisää keinoja luoda paremmat mahdollisuudet työrauhaan. Opetusministeri Anna-Maja Henriksson kertoo MTV Uutisille, että tuleva laki ei estä oppilaita tuomasta kännyköitä kouluun.

Selvitykseen saatiin 884 vastausta, joista 504 kappaletta oli nuorten huoltajilta ja 380 yläkoulujen henkilös­töltä. Lisäksi toteutettiin 13 kappaletta teemahaastatteluja. Laaja aineisto on jaettu kahteen julkaisuun, joista ensimmäisessä käsitellään koulujen henkilökunnan tarpeita nuorten digihaittojen suhteen.

Lue myös:

    Uusimmat