Tamperelaisesta Maila Niemestä on viikon aikana kehkeytynyt suosittu nainen verkkoyhteisö Facebookissa. Villasukkia kutova ja iskelmämusiikkia kuunteleva ikinuori 79-vuotias nainen on saanut jo yli 800 ystävää. Näin siitäkin huolimatta, että Maila Niemi alias Yksinäinen mummo on täysin kuvitteellinen hahmo.
– Päätimme tänä vuonna kampanjoida Ystävänpäivän aikoihin aivan uudella konseptilla. Rekrytoimme aiempina vuosina ihmisiä ystävätoimintaamme erilaisten tapahtumien kautta, mutta nyt halusimme kohdentaa kampanjan nuoriin aikuisiin. Ja heidäthän tavoittaa ennen kaikkea sosiaalisen median kautta, SPR:n tiedottaja Sanna Räsänen kertoo.
Näin syntyi siis Maila Niemi, joka on leski ja kärsii yksinäisyydestä.
– Yksinäisyys on aihe, jota on hirvittävän vaikeaa nostaa esille. Kukaan ei halua antaa ilmiölle kasvoja. Facebookin ansiosta pystyimme luomaan kuvitteelliset kasvot yksinäisyydelle ja nostamaan näin teeman keskustelujen aiheeksi, Räsänen pohtii.
Sosiaalisen median kampanjakenttä
Maila Niemen ystäviksi on Facebookissa ryhtynyt joukko aktiivisia ihmisiä. He käyvät kuvitteellisen yksinäisen vanhuksen kanssa keskusteluja kepeistä ja kipeistäkin aiheista. Tämä ei ihmetytä sosiaaliseen mediaan perehtynyttä tutkijaa.
– Facebookissa aikaansa viettävät ihmiset innostuvat siitä, kun sinne ilmaantuu jotain uutta. Ja kun ilmiöstä kerrotaan lisäksi vielä perinteisissä medioissa, se lisää entisestään suosiota. Toinen hyvä esimerkki tästä on Googlen Street View, josta tieto on levinnyt perinteisen median kautta. Ihmiset haluavat nykyään osallistua asioihin ja tehdä hyvää. Eikä 800 ystävää ole edes kovin suuri määrä Facebookin mittakaavassa, pohtii ylipistonlehtori, VTT Janne Matikainen Helsingin ylipistosta.
Sosiaalisten medioiden käyttö kampanjoinnissa on Matikaisen mukaan lisääntynyt, etenkin silloin, kun tavoitellaan juuri nuoria aikuisia.
– Siellä kannattaa kampanjoida, missä ihmiset ovat, ja ihmiset ovat nykyään sosiaalisissa medioissa. Tämä kampanjointikeino toimii kaksisuuntaisesti, päinvastoin kuin vaikkapa perinteinen yksisuuntainen kampanjajuliste. Kaksisuuntaisuuden ansiosta ihmiset antavat tietoja itsestään kohteen ylläpitäjälle, liittymällä esimerkiksi johonkin faniryhmään. Sitä kautta kohteen ylläpitäjä saa yhteyden ihmisiin ja haltuunsa myös kaupallisesti kiinnostavaa tietoa, Matikainen summaa.
Teknisesti taitava mummo
Mitä sitten Maila Niemen arkeen kuuluu? Näin hän kertoi statuksessaan tänä aamuna:
” Pentele!Aamupuuro kärähti pohjaan,kun seikkailin täällä kirjasessa.Kokeilin vallan eri kieliä aikani kuluksi ja mietin,miksi suomeksi ollaan kavereita ja englanniksi ystäviä?Ja mitäs nämä nyt olikaan italiaanoille...”
Reipasotteinen mummo on ikäisekseen teknisesti näppärä, mistä todistaa jo Facebookiin liittyminen. Aivan kaikkea ei Maila kuitenkaan vielä hallitse.
– Mummo ei ole tainnut twittailla, ainakaan vielä. Mutta kuvien liittäminen ja Facbookin käyttö mobiilin kautta sujuu häneltä mainiosti, Sanna Räsänen naurahtaa.