"Yhteen Las Vegasin hotelliin mahtuu enemmän turisteja kuin Rovaniemelle"

Turistit saapuvat Rovaniemen lentokentälle.
Brittituristit ja vastaanottokomitea Rovaniemen lentokentällä. Lehtikuva.
Julkaistu 14.10.2011 15:37(Päivitetty 24.10.2011 22:27)

Bränditutkija Lisa Sounio sanoo, että Suomi menestyisi paremmin matkailumaana, jos omaa maata ja kulttuuria osattaisiin brändätä paremmin. Myös MTV3 Uutisten haastattelemat rovaniemeläisyritysten toimitusjohtajat näkevät Suomella paljon mahdollisuuksia, mutta kehitettävääkin vielä löytyy.

Sesonkeja voitaisiin pidentää

Rovaniemellä sijaitsevan teemahuvipuisto Santaparkin toimitusjohtaja Ilkka Länkinen sanoo suomalaisten olevan liian vaatimattomia, ja sen osaltaan vaikuttavan Suomen menestykseen matkailumaana. Matkailuvaltteja Suomesta Länkisen mukaan kuitenkin löytyisi.

–Täällä olisi vaikka mitä huippuja elementtejä kuten puhdas luonto ja puhdas ilma, mutta niitä ei hyödynnetä riittävästi. Esimerkiksi Rovaniemellä matkailusesonki kestää vain marraskuusta maaliskuuhun, ja sitä voitaisiin hyvin pidentää.

Länkinen kertoo, että parikymmentä vuotta sitten Rovaniemen suosituin sesonkiaika oli kesällä. Parissa kymmenessä vuodessa tilanne on muuttunut päinvastaiseksi. Mies kertoo, että tulijoita Rovaniemelle riittäisi, mutta paikkoja on rajoitetusti.

–Tulijoista noin puolet mahtuu Rovaniemen hotelleihin, joten emme voi edes ottaa vastaan kaikkia halukkaita matkailijoita. Haaveena olisi, että Santaparkin yllä olisi hotelli vuoteen 2020 mennessä. Täällä on niin vähän tilaa, että varmaan yhteen Las Vegasin hotelliin mahtuu enemmän turisteja kuin Rovaniemelle yhteensä.

Myynnin ja markkinoinnin saralla paljon tehtävää

Myös Rovaniemen matkailu ja markkinointi -yrityksen toimitusjohtaja Sanna Kortelainen liputtaa Suomen puolesta. Hänen mielestään Suomella on jo nyt merkittävä arvo matkailumaana.

–Suomi on pieni maa, ja voidaan sanoa että vähemmän on enemmän. Suomessa on paljon tilaa, ja voimme tarjota turisteille runsaasti erilaisia tulokulmia. Pitää vain miettiä, kelle Suomi on hyvä ja kiinnostava kohdemaa, ja onhan Suomessa jo monia menestystarinoita matkailun saralla.

Kortelainen kuitenkin toivoo, että jatkossa Suomen mainontaan ja markkinointiin tulisi kiinnittää enemmän huomiota, jotta mahdollisimman moni turisti tulisi Suomeen.

–Myynnin, markkinoinnin ja mainonnan kanssa on vielä paljon tekemistä, mutta kyllä tässä oikeilla jäljillä jo ollaan. Suomi on hiljainen ja kaunis maa, ja olemme lähteneet jo poispäin valtavirtakulttuurista, Kortelainen lopettaa.

Lue lisää:

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa