Visuaalisuus, käytettävyys ja esteettisyys avainsanoja digi-tv:n ohjelmissa

Tuore väitöskirja ehdottaa, että digi-tv:n ohjelmien teossa tulee keskittyä ohjelmien visuaalisuuteen, esteettisyyteen ja käyttöliittymän suunnitteluun. Myös internetin verkkosivujen hyödyntäminen katsotaan tärkeäksi

.

Taideteollisen korkeakoulun Medialaboratorion ensimmäinen väitöskirja pureutuu ajankohtaiseen aiheeseen.
Taiteen ja kauppatieteiden maisteri Kari Jääskeläinen käsittelee kysymyksiä, joita digitaalisen television ohjelmien suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon. Tutkimuksessa haastatellut kansainväliset asiantuntijat nostavat tärkeimmiksi asioiksi ohjelmien visuaalisuuden, esteettisyyden ja käyttöliittymän suunnittelun. Myös Internetin verkkosivujen hyödyntämistä katsojien houkuttelemiseksi pidettiin tärkeänä. Hieman yllättäväksi väittelijä Kari Jääskeläinen kokee sen, etteivät asiantuntijat pitäneet kovinkaan tärkeinä eräitä perinteisen elokuvakäsikirjoittamisen kulmakiviä, kuten onnellisen lopun suunnittelua tai kolmen näytöksen rakenteen hyödyntämistä vuorovaikutteisen tv-ohjelman kulussa. Sen sijaan vastaajat korostavat, että vuorovaikutteisia tv-ohjelmia kehitettäessä on syytä tarkoin miettiä, keille ohjelma on suunnattu ja miten ohjelmassa voisi yhdistää sisällön ja katsojien keskinäisen kommunikaation. Ohjelmien suunnittelijan pitää myös ottaa huomioon, millaisin päätelaittein yleisö voi ohjelmaan osallistua ja millaista palautetta yleisöltä on tarkoitus kerätä.

Kuusi eri ohjelmatyyppiä

Erilaisten vuorovaikutteisten ohjelmien suunnittelussa on kuitenkin eroja. Pelityyppisessä ohjelmassa esimerkiksi katsojien keskinäisellä vuorovaikutuksella on suuri merkitys, mutta interaktiivisessa mainonnassa siitä ei juuri katsottu olevan hyötyä. Mainosten suunnittelussa tärkeintä on pohtia, miten katsoja voidaan sitouttaa ohjelmaan, miten ohjelmaan voidaan liittää ostopalveluja ja miten ohjelma voi tuottaa välityspalkkioita.

Väitöskirjassa esitetään suunnittelumallit kuudelle erilaiselle digi-tv:n ohjelmatyypille. Näitä ovat vuorovaikutteinen mainonta, pelityyppiset vuorovaikutteiset tv-ohjelmat, tilausuutiset, sähköinen ohjelmaopas, etäopetussovellukset ja tv-ohjelmien lisätieto-ominaisuudet. Jääskeläinen on tehnyt tutkimuksen kartoittamalla hyviksi todettuja kysymyksiä sellaisilta aloilta kuin verkkosivu- ja multimediasuunnittelu, elokuvadramaturgia, ostoskanavamainonta ja virtuaaliyhteisöt. Jääskeläinen on koonnut väitökseensä noin sadan kansainvälisen digitaalisen television asiantuntijan arviot esitettyjen kysymysten käyttökelpoisuudesta digi-tv:n ohjelmien suunnittelussa.

Lue myös:

    Uusimmat