Venäläiset kiirehtivät aarrelaiva Vrouw Marian nostoa

Saaristomeren pohjassa lepäävä Vrouw Maria-hylky on vienyt Suomen ja Venäjän täysin eri kursseille. Venäläisosapuoli haluaisi nostaa laivan jo vuonna 2010, vaikka Suomessa vasta pohditaan viisivuotista merenalaista tutkimusprojektia. Suomen ja Venäjän delegaatiot tapasivat tänään Moskovassa.

Hylky on Suomen alueella, joten asiasta päättää Suomi. Venäläiset rahoittajat tarjoavat kuitenkin kelpo porkkanaa.

- Me venäläiset olemme valmiit antamaan koko summan 50 miljoonaa euroa, siis koko hankkeen rahoituksen, sanoo säätiöjohtaja Artem Tarasov.

Rahoitusta voisivat tarjota paitsi säätiot, myös yritykset kuten kaasuyhtio Gazprom. Tarjoukseen pitäisi kuitenkin tarttua nopeasti.

- Mielestäni ne rahat pitäisi käyttää nyt, koska muu maailma on joutunut jo pahaan talouskriisiin, ensi vuosi tulee olemaan vielä huonompi ja tilanne pahenee. Nyt se raha olisi olemassa kahdeksi vuodeksi.

Venäläisten on helppo haluta laivan nopeaa nostamista, sillä Venäjää kiinnostaa lähinnä sen arvolasti. Suomalaiset taas yrittävät säilyttää itse laivan mahdollisimman ehjänä.

Hanketta hidastaa Saaristomeren Natura-alueen herkkä luonto ja lainsäädäntö. Tarasov epäilee kuitenkin että taustalla on myös suomalaisten vähäinen kokemus.

- Heillä ei ole kokemusta laivan nostamisesta, kun taas meillä on erilainen tiimi. Voimme valmistella asian Pietarin Eremitaasissa. Olemme käytännön ihmisiä, Tarasov sanoo.

Venäläinen rahoitus saattaa kyllä kelvata suomalaisille, mutta aikataulua se ei muuta.

- Minä näen kyllä mahdollisena, että siihen tulisi myös muualta rahoitusta, mutta se kokonaisuus täytyy olla suomalaisten käsissä, sanoo Opetusministeriön ylijohtaja Riitta Kaivosoja.

Vrouw Maria on hollantilainen kauppa-alus, joka oli matkalla Amsterdamista Pietariin, kun se ajoi karille 3. lokakuuta 1771 Nauvon ulkosaaristossa. Ajelehdittuaan haaksirikkoisena alus upposi myöhemmin noin 40 metrin syvyyteen.

Vrouw Marian lastina uskotaan olevan arvotaidetta Katariina Suuren hoviin. Sukeltajaryhmä löysi hylyn kesällä 1999.

Laivan ultraääni- ja röntgentutkimukset valmistuivat maaliskuussa 2008. Niiden mukaan hylky on säilynyt verrattain hyvin ja se voitaisiin periaatteessa nostaa museoitavaksi.

Lue myös:

    Uusimmat