Venäjällä synkät lento-onnettomuustilastot

JAK-42-lentokone rysähti maahan heti nousun jälkeen
Lokomotiv Jaroslavlin joukkuetta kuljettanut JAK-42-lentokone rysähti maahan heti nousun jälkeen Venäjällä keskiviikkona.
Julkaistu 08.09.2011 17:47(Päivitetty 12.09.2011 02:37)

2000-luvun aikana Venäjällä on ollut 47 kuolemaan johtanutta lento-onnettomuutta.Turmakoneiden listalla useimmin toistuvat Antonov- ja Tupolev-malliset lentokoneet. Tiedot selviävät Aviaton Safety Foundationin ylläpitämistä tilastoista.

Henkilömenetysten perusteella tuhoisin onnettomuus sattui heinäkuussa 2001, kun Tupolev 154M -lentokone putosi pohja edellä maahan lähestyessään Vladivostokia. Kaikki koneessa olleet henkilöt menehtyivät.

Vanhoissa Neuvostomaissa suurimmat ongelmat

Kansainvälinen lentoliikennejärjestö IAAT julkaisi raportin lentoliikenteen turvallisuudesta vuoden 2011 keväällä. Raportista uutisoi venäläinen uutistoimisto Ria Novosti huhtikuussa 2011.

Jos Venäjän ja muiden entisten Neuvostomaiden lukemat yhdistetään, käy ilmi, että maiden lentoliikenteen turvallisuus oli vuonna 2009 maailman huonoimmalla tolalla. Onnettomuuslukemat olivat jopa 13 kertaa korkeammat kuin muilla mailla.

Venäjän presidentti sanoi olevansa suivaantunut maan kehnosta lentoturvallisuuden tasosta Jaroslavlin tuhoisan onnettomuuden jälkeen. Medvedevin mukaan maahan on hankittava ulkomaisia koneita, jos kotimaiset valmistajat eivät pysty luotettavia koneita tuottamaan.

Trafi: Vanhakin kone voi olla turvallinen

Kuvassa Jakolev 42 -matkustajalentokone.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin lentokelpoisuusosaston johtajan Ari Vahteran mukaan uusia, länsimaisia koneita ostetaan Venäjälle, mutta vanhoillakin siellä lennetään.

–Vanhakin kone voi olla turvallinen, jos se on huollettu oikein. Uuden sukupolven koneet ovat kuitenkin vielä turvallisempia. Lentäminen on ylipäätään turvallista, ja Länsi-Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa se on erittäin turvallista, Vahtera sanoo.

Vahtera uskoo, että Venäjän lentoliikenteen ongelmat eivät välttämättä johdu lentokoneiden huonoudesta.

–Sen sijaan niillä operointi ja niiden huolto on kallista, Vahtera sanoo.

Vanhoja koneita ei Euroopan ilmatilassa näy

Vanhoja, Neuvostoliiton aikaisia lentokoneita ei Euroopan Unionin ilmatilassa näe, koska ne eivät täytä koneille asetettuja ympäristö- ja melustandardeja.

Vahtera korostaa, että vaikka Venäjän ja entisten Neuvostomaiden lukemat näyttävät synkiltä, on lentäminen yleisesti ottaen turvallista.

–Jos on mentävä Venäjän halki tai mentävä Afrikkaan, niin kyllä se lentokoneella kaikkein turvallisinta on, Vahtera sanoo.

Lähteet: Aviaton Safety Network

Ria Novostin artikkeli: Russia plans to bring air safety to world standards

Katso Maarit Roihan raportti Moskovasta (Seitsemän uutiset 8.9.2011)

Sumo video id

Tuoreimmat aiheesta

Ulkomaat