Pääseekö jo pian eroon lompakosta pursuilevista kauppojen bonus- ja asiakaskorteista?
Suomalaisyhtiö Sundukan kehittämä Mobiilikortti-sovellus kokoaa yhteen yli 50 eri korttia.
Käyttäjä näkee palvelussa kortteihin liittyvät tarjoukset ja uutiset. Sundukan ohjelmistoarkkitehti Jukka Kilponen kertoo, että joidenkin kanta-asiakaspisteidenkin kerääminen onnistuu kassalla näyttämällä puhelimesta viivakoodi tai asiakasnumero.
Entä onko kauppojen kassoilla varauduttu virtuaalisiin bonuskortteihin?
– Vielä ei olla niin isossa mittakaavassa, että kaikissa kaupoissa asia ymmärrettäisiin. Siinä tarvitaan vielä koulutusta, Kilponen sanoo.
S-ryhmästä tarkennetaan, että sen kaupoissa bonuksia ei voi vielä keräillä kännykkää vilauttamalla.
Eri mobiilialustoilla toimivaan palveluun luvataan lisää kotimaisia ja ulkomaisia kauppoja.
Tulevaisuudessa nfc-lähiluku
Mobiilikortin kaltaisen palvelun lisäksi useilla kaupoilla on omia puhelimissa toimivia asiakas- ja jäsenkortteja sekä sovelluksia.
Tulevaisuudessa Mobiilikortti-palvelun on tarkoitus hyödyntää nfc-lähilukua, johon sopiva tekniikka ei ole kuitenkaan vielä levinnyt laajalle.
Nfc-tekniikkaan perustuvaa etämaksamista alkaa kokeilla esimerkiksi teleoperaattori Elisa opiskelijaruokailussa.
*Tarkennus 10.8.:
Sekä S-ryhmästä että Keskosta ilmoitetaan ettei sovelluksella voi kerryttää bonuksia heidän kaupoissaan.