USA:n suosikkipuhelin Blackberry Suomeen – tähtäimessä bisnesmiehet

Matkapuhelinoperaattori Cubio tuo kanadalaiset Blackberry-älypuhelimet Suomen markkinoille. Blackberry-älypuhelimia myydään aluksi yhdessä toimipaikassa Helsingissä sekä verkkokaupassa.

Saadakseen puhelimen ominaisuudet täysivaltaisesti käyttöön, puhelimen hankkijan tulee ottaa käyttöönsä Cubion liittymä.

Cubion BlackBerry-yksikön johtaja Kyösti Järnefelt kertoo lanseeraustilaisuudessa Helsingissä, että Cubion tavoittelema asiakasryhmä painottuu bisneskäyttäjiin.

– Pääpaino on ainakin näin alkuvaiheessa yrityspuolella. Siellä on ollut piilevää kysyntää Blackberry-palveluille. Palvelut ja laitteet ovat kyllä saatavilla myös tavallisille kuluttajille.

Mutta minkälaista suosiota Blackberryn älypuhelimet Suomessa tavoittelevat? Ainakin saman hintaluokan älypuhelimissa kilpailu on ankaraa.

Matkapuhelinoperaattorit Elisa ja DNA julkaisivat hiljattain helmikuun 2012 myydyimpien puhelimien listat. Nokian Windows-puhelin Lumia 800 oli kärjessä sekä henkilö- että yritysasiakkaiden myyntilistoilla. Trendikäs Applen iPhone 4s oli puolestaan Elisan toiseksi suosituin yksityisasiakkaille myyty älypuhelin.

Järnefeltin mukaan Blackberryn ei ole tarkoitus haastaa näitä tuotteita, vaan tarjota vaihtoehto. Myyntitavoitteen Cubio määritelee niin ikään laveasti, se olisi tuhannesta kymmeniin tuhansiin Blackberryihin vuodessa.

–Meidän tavoitteena ei ole päästä markkinajohtajaksi. Tarkoituksena on tuoda markkinoille uusi, luotettava vaihtoehto niille, jotka eivät koe saavansa kilpailijoiden tuotteista sitä mitä haluavat, Järnefelt sanoo.

Blackberryn eri mallit ovat hinnoiltaan 400-650 euron haarukassa. Melko kallista hankintahintaa kompensoi Cubion mielestä kilpailukykyinen datapaketti sekä puhelujen ja tekstiviestien hinnoittelu.

– Yritysasiakkaille meillä on tarjota erityinen mobiili tietoturva ja etähallintapalvelut. Lisäksi ulkomaanpuhelumme ovat edullisia eikä asiakaspalveluun ole jonoa.

Paljon liikkuvalle

Ulkomaanpuheluiden hinnoittelulla sekä roaming-palveluiden hinnoittelulla Cubio uskoo yritysasiakkaiden, erityisesti paljon liikematkoja tekevien löytävän puhelimen.

Blackberryn laitevalmistajan RIM:n Pohjoismaiden markkinoista vastaava Paul Lucier odottaa niin ikään puhelimien kiinnostavan yrityspuolella.

– Kun keskitymme ensin yhteen sektoriin, emmekä yritä saavuttaa isoa peittoa matkapuhelinmarkkinoista, saamme tuotteellemme tunnettuutta ja käyttäjiä. Olemme huomanneet monissa maissa, että näin lumipalloefekti lähtee liikkeelle. Nyt teemme (Suomessa) tuotteitamme tunnetuksi.

Tavalliselle kuluttajalle älypuhelimissa sovellusten eli applikaatioiden saatavuus ja käytettävyys voi olla merkittävä tekijä ostopäätöksen teossa.

– Tällä hetkellä Blackberryyn on saatavilla noin 60 000 sovellusta. Se, että tuomme Blackberryt Suomeen, on myös suomalaisille sovelluskehittäjille suuri mahdollisuus. Blackberrya käyttää maailmassa yli 75 miljoonaa käyttäjää.

Applikaatioiden määrässä Blackberry on siis selvästi peränpitäjä. STT:n kokoaman luettelon mukaan Applen App Storessa on yli puoli miljoonaa sovellusta, Android-kaupassa noin 400 000. Windows-puhelimille tehtyjen sovellusten määrä kasvaa nopeasti, mutta lukumäärä on vasta 70 000.

Lue myös:

    Uusimmat