Tyypillisin mopokolari on peräänajo

Liikennevahinkoja sattuu Suomessa tyypillisimmin parkkipaikoilla ja peruutettaessa. Kesällä hurjastelu liikenteessä on villimpää, ja onnettomuudet ovat tapaturmaisempia talviaikaan verrattuna. Mopoilijoiden vahingot kaikesta liikenteestä ovat autoilua vähäisempiä, mutta niissä on kesällä selkeä piikki.

Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilaston mukaan mopokolarien määrä on kuitenkin kaksinkertaistunut viiden vuoden aikana. Muutos on nopeampaa kuin mopojen määrän kasvu.

- Mopoilijoille tyypillisimpiä onnettomuustilanteita ovat kolmion takaa tuleminen sekä peräänajo, kertoo liikenneturvallisuustutkija Esa Räty.

Rädyn mukaan mopoilijoiden vahingot kulkevat käsi kädessä mopokorttien määrän kanssa. Hän on samaa mieltä mopoilua pohtineen työryhmän kanssa siitä, että mopoilijat tarvitsevat kunnollisen ajokortin.

- Mopot ovat lisääntyneet Suomessa huomattavasti, ja kaikki mopoilijat eivät osaa tarpeeksi liikennettä. Heiltä puuttuu kykyä hahmottaa haastavampaa liikenneympäristöä sekä liikkumista, Räty sanoo.

Räty lisää, että mopoilussa vahingot ovat useimmiten henkilövahinkoja, koska väline ei suojaa kuljettajaa samoin kuin auto.

Vakuutus maksaa liikennevahingot yhä useammin

Koska autojen ja mopojen hinnat ovat nousseet, suomalaiset maksattavat vahingot yhä useammin vakuutuksesta.

- Tämä voi olla myös syy siihen, että vahinkotilastoissa näkyy kasvua. Vahinkojen määrä on siis voinut aikaisemminkin olla korkeampi, mutta nyt me saamme tietoa useammista tapauksista, Räty kertoo.

Eniten autoilijoista kolaroivat 25-44-vuotiaat. Vähiten onnettomuuksia sattuu 45-64-vuotiaille suomalaiskuljettajille.

Lue myös:

    Uusimmat