Tutkijat kehittivät määritelmän vastuulliselle tuotteelle

Kuva: Futureimagebank

Kuluttajat pitävät tuotteiden vastuullisuutta tärkeänä ostopäätökseen vaikuttavana tekijänä, mutta vastuullisuuden määritteleminen ei ole aivan yksinkertaista. Nyt tutkijat ovat yhdessä kuluttajien ja yritysten kanssa laatineet ohjeet siitä, miten tuotteen vastuullisuutta mitataan. Seuraavaksi yritetään saada aikaan vastuullisuudesta kertova pakkausmerkintä.

Reilun kaupan banaaneja ja luomutuotteita pidetään vastuullisina tuotteina. Mutta mitä vastuullisuudella oikeastaan tarkoitetaan? Tutkijat ovat kolmen vuoden työn jälkeen kehittäneet 7-osaisen määritelmän vastuullisuudelle.

- Vastuullisuuden kriteerit ovat ympäristö, tuoteturvallisuus, ravitsemus, työhyvinvointi, eläinten hyvinvointi, paikallisuus ja taloudellinen vastuu, luettelee tutkimuspäällikkö Sari Forsman-Hugg Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksesta.

Kuluttajan näkökulmasta pelkkä määritelmä ei vielä auta tekemään vastuullisia valintoja ruokakaupassa. Sen sijaan vastuullisuus-merkki tuotteessa helpottaisi valintaa.

- Kuluttajat kaipaavat hyvin yksinkertaistettua tietoa ja on heitetty ehdotuksia, voisiko meillä tulevaisuudessa olla käytössä jonkinlainen vastuullisuus -merkki. Muutaman vuoden kuluttua meillä voisi jo olla ensimmäisiä esimerkkejä olemassa, uskoo Forsman-Hugg.

Vastuulliset tuotteet maksavat enemmän

Yritykset eivät usko, että vastuullisuus-merkki toteutuisi kovin nopeasti. Mieluummin kuin yksittäiseen tuotteeseen, yritykset haluaisivat lyödä vastuullisuusleiman tuoteryhmään tai itse yritykseen.

- Toivoisin, että vastuullisuus -merkki saadaan, mutta aikaa siihen menee ja sen pitäisi liittyä yrityksen toimintoihin ja olla sertifioitu, luettelee Fazer Leipomoiden tutkimus- ja kehitysjohtaja Sampsa Haarasilta.

Yksittäisen tuotteen vastuullisuus voi syntyä mielikuvista enemmän kuin mitattavista tosiasioista. Näin on esimerkiksi ruisleivän kohdalla.

-Ruisleivän vastuullisuudessa tärkeitä ovat paikallisuus ja kotimaisuus vaikka faktat ei tätä aina tukisikaan, arvioi Haarasilta.

Yritysten mielestä kuluttajien pitäisi myös olla valmiita maksamaan enemmän vastuullisesti tuotetuista elintarvikkeista.

Tutkimusten mukaan kolme neljästä kuluttajasta pitää vastuullisuutta tärkeänä tekijänä ostopäätöksiä tehdessä. Tutkijat joutuvat kuitenkin tekemään vielä paljon työtä, ennen kuin tuotteiden vastuullisuus on yksinkertaisesti mitattavissa ja yksi yhteinen vastuullisuusmerkki käytössä.

Lue myös:

    Uusimmat