Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Turvallisuusriski?

Julkaistu 28.04.2008 19:54

Kimi Räikkösen voitto jäi Barcelonassa Heikki Kovalaisen ulosajon varjoon. Kovalaisen puolesta säikähti Barcelonan varikolla jokainen.

Minuutit Heikki Kovalaisen ulosajon jälkeen tuntuivat pitkiltä. Voin vain kuvitella, millainen oli tunnelma esimerkiksi Kovalaisen vanhempien kisastudiossa siihen asti kunnes selvisi, että Heikki on kunnossa.

“Kunnossa” on toki suhteellinen käsite. Heikki on “kunnossa” vain kilpa-autoilijoiden mittakaavalla.

Kovalaisella on siis aivotärähdys, joka pitää aina ottaa vakavasti. Kysykää vaikka eräiltäkin jääkiekkoilijoilta, joiden uran kyseinen vamma on toistuessaan päättänyt.

Silti uskon, että Kovalainen nähdään Turkin osakilpailun lähtöruudukossa.

Muistellaanpa hieman: Robert Kubicahan ajoi vielä Kovalaisenkin ulosajoa hurjemman näköisesti seinään viime vuoden Kanadan osakilpailussa. Molemmille herroille onnettomuuden seurauksena aivotärähdys. Kubica loukkasi nilkkansa, Kovalainen kyynärpäänsä.

Kubica ei saanut FIA:n lääkäriltä ajolupaa seuraavaan kilpailuun, mutta Kovalaisen kannalta onni onnettomuudessa on, että kun Kanadan ja USA:n kisojen välillä oli vain viikko, on Turkin kilpailuun aikaa tuplasti enemmän. Viikko lisää toipumisaikaa tekee ihmeitä ja nuoren huippu-urheilijan fysiikalla ja hyvällä hoidolla Kovalainen on luultavasti Turkissa täydessä iskussa.

Kovalaisen ja Kubican onnettomuudet olivat loistavia esimerkkejä siitä, miten turvallisia F1-autot nykyään ovat. Siviililiikenteessä samanmoiset törmäykset olisivat lähes varmasti tappaneet ja vielä 1990-luvulla Formuloissakin olisi saattanut tulla pahempaa jälkeä.

Vaikka turvallisuus onkin nykyisissä F1-autoissa huippuluokkaa, on silti pakko kysyä miten vanne voi hajota kilpa-autosta päällisin puolin niin helposti? F1-auto painaa kuskinsa kanssa vain 600 kiloa ja kilon lisäpaino tuo esimerkiksi Barcelonan kaltaisella radalla kierrosaikaan neljä sadasosaa lisää, kymmenen kiloa enemmän tarkoittaa neljää kymmenystä ja niin edelleen.

On näin ollen selvää, että kaikki osat tehdään mahdollisimman kevyiksi. Onko F1-auton vanteista tehty niin kevytrakenteisia, että ne ovat jo turvallisuusriski? Lewis Hamiltonin ulosajo Nürburgringillä kun johtui niinikään vanneviasta. Ainakin McLarenilla pitäisi siis miettiä, miksi heidän autoissaan on nähty kahden kauden aikana jo kaksi vannevikaa. Siinä on kaksi liikaa.

Kyse voi toki olla pelkästä sattumastakin. Riskit kuuluvat autourheiluun eikä niitä kaikkia saada koskaan eliminoitua.

Kimi Räikkösen upea voitto jäi valitettavasti Kovalaisen ulosajon varjoon, niin tässäkin kolumnissa. Kimin kannalta kilpailu oli onnellisen tylsä. Jos voitto voi koskaan tulla helposti, niin Barcelonassa se tuli.

Jos Ferrarin iskukyky on Turkissa samaa luokkaa kuin Espanjassa, alkaa muilla tulla jo kiire ehtiä mukaan MM-taisteluun. Tosin lähimenneisyydestä löytyy sellainenkin esimerkki, että eräs kuski kuroi kiinni 27 pisteen etumatkan matkalla mestariksi.

Teksti: Oskari Saari 28.4.2008

(MTV3)

Lisää aiheesta:

Hamilton: Viikonloppu alkoi hyvinTILASTO: Euroopan F1-osakilpailun ennakkotilastotTILASTO: Räikkönen onnistunut hyvin Euroopan GP:n aika-ajoissaKatupojat ja katupojatMcLaren löysi syyn Kovalaisen onnettomuudelleHintsa: Kovalainen selvisi vähemmällä kuin luultiin
Espanja 2008F1

Tuoreimmat aiheesta

Espanja 2008
  • 22.08.200820:11
    Espanja 2008

    Hamilton: Viikonloppu alkoi hyvin

  • 21.08.200820:44
    Espanja 2008

    TILASTO: Euroopan F1-osakilpailun ennakkotilastot

  • 21.08.200820:42
    Espanja 2008

    TILASTO: Räikkönen onnistunut hyvin Euroopan GP:n aika-ajoissa

  • 17.08.200813:09
    F1

    Katupojat ja katupojat

  • 27.06.200816:14
    Espanja 2008

    McLaren löysi syyn Kovalaisen onnettomuudelle