Kimi Räikkösen voitto jäi Barcelonassa Heikki Kovalaisen ulosajon varjoon. Kovalaisen puolesta säikähti Barcelonan varikolla jokainen.
Minuutit Heikki Kovalaisen ulosajon jälkeen tuntuivat pitkiltä. Voin vain kuvitella, millainen oli tunnelma esimerkiksi Kovalaisen vanhempien kisastudiossa siihen asti kunnes selvisi, että Heikki on kunnossa.
“Kunnossa” on toki suhteellinen käsite. Heikki on “kunnossa” vain kilpa-autoilijoiden mittakaavalla.
Kovalaisella on siis aivotärähdys, joka pitää aina ottaa vakavasti. Kysykää vaikka eräiltäkin jääkiekkoilijoilta, joiden uran kyseinen vamma on toistuessaan päättänyt.
Silti uskon, että Kovalainen nähdään Turkin osakilpailun lähtöruudukossa.
Muistellaanpa hieman: Robert Kubicahan ajoi vielä Kovalaisenkin ulosajoa hurjemman näköisesti seinään viime vuoden Kanadan osakilpailussa. Molemmille herroille onnettomuuden seurauksena aivotärähdys. Kubica loukkasi nilkkansa, Kovalainen kyynärpäänsä.
Kubica ei saanut FIA:n lääkäriltä ajolupaa seuraavaan kilpailuun, mutta Kovalaisen kannalta onni onnettomuudessa on, että kun Kanadan ja USA:n kisojen välillä oli vain viikko, on Turkin kilpailuun aikaa tuplasti enemmän. Viikko lisää toipumisaikaa tekee ihmeitä ja nuoren huippu-urheilijan fysiikalla ja hyvällä hoidolla Kovalainen on luultavasti Turkissa täydessä iskussa.
Kovalaisen ja Kubican onnettomuudet olivat loistavia esimerkkejä siitä, miten turvallisia F1-autot nykyään ovat. Siviililiikenteessä samanmoiset törmäykset olisivat lähes varmasti tappaneet ja vielä 1990-luvulla Formuloissakin olisi saattanut tulla pahempaa jälkeä.
Vaikka turvallisuus onkin nykyisissä F1-autoissa huippuluokkaa, on silti pakko kysyä miten vanne voi hajota kilpa-autosta päällisin puolin niin helposti? F1-auto painaa kuskinsa kanssa vain 600 kiloa ja kilon lisäpaino tuo esimerkiksi Barcelonan kaltaisella radalla kierrosaikaan neljä sadasosaa lisää, kymmenen kiloa enemmän tarkoittaa neljää kymmenystä ja niin edelleen.