Turvallisuusriski?

Kimi Räikkösen voitto jäi Barcelonassa Heikki Kovalaisen ulosajon varjoon. Kovalaisen puolesta säikähti Barcelonan varikolla jokainen.

Minuutit Heikki Kovalaisen ulosajon jälkeen tuntuivat pitkiltä. Voin vain kuvitella, millainen oli tunnelma esimerkiksi Kovalaisen vanhempien kisastudiossa siihen asti kunnes selvisi, että Heikki on kunnossa.

“Kunnossa” on toki suhteellinen käsite. Heikki on “kunnossa” vain kilpa-autoilijoiden mittakaavalla.

Kovalaisella on siis aivotärähdys, joka pitää aina ottaa vakavasti. Kysykää vaikka eräiltäkin jääkiekkoilijoilta, joiden uran kyseinen vamma on toistuessaan päättänyt.

Silti uskon, että Kovalainen nähdään Turkin osakilpailun lähtöruudukossa.

Muistellaanpa hieman: Robert Kubicahan ajoi vielä Kovalaisenkin ulosajoa hurjemman näköisesti seinään viime vuoden Kanadan osakilpailussa. Molemmille herroille onnettomuuden seurauksena aivotärähdys. Kubica loukkasi nilkkansa, Kovalainen kyynärpäänsä.

Kubica ei saanut FIA:n lääkäriltä ajolupaa seuraavaan kilpailuun, mutta Kovalaisen kannalta onni onnettomuudessa on, että kun Kanadan ja USA:n kisojen välillä oli vain viikko, on Turkin kilpailuun aikaa tuplasti enemmän. Viikko lisää toipumisaikaa tekee ihmeitä ja nuoren huippu-urheilijan fysiikalla ja hyvällä hoidolla Kovalainen on luultavasti Turkissa täydessä iskussa.

Kovalaisen ja Kubican onnettomuudet olivat loistavia esimerkkejä siitä, miten turvallisia F1-autot nykyään ovat. Siviililiikenteessä samanmoiset törmäykset olisivat lähes varmasti tappaneet ja vielä 1990-luvulla Formuloissakin olisi saattanut tulla pahempaa jälkeä.

Vaikka turvallisuus onkin nykyisissä F1-autoissa huippuluokkaa, on silti pakko kysyä miten vanne voi hajota kilpa-autosta päällisin puolin niin helposti? F1-auto painaa kuskinsa kanssa vain 600 kiloa ja kilon lisäpaino tuo esimerkiksi Barcelonan kaltaisella radalla kierrosaikaan neljä sadasosaa lisää, kymmenen kiloa enemmän tarkoittaa neljää kymmenystä ja niin edelleen.

On näin ollen selvää, että kaikki osat tehdään mahdollisimman kevyiksi. Onko F1-auton vanteista tehty niin kevytrakenteisia, että ne ovat jo turvallisuusriski? Lewis Hamiltonin ulosajo Nürburgringillä kun johtui niinikään vanneviasta. Ainakin McLarenilla pitäisi siis miettiä, miksi heidän autoissaan on nähty kahden kauden aikana jo kaksi vannevikaa. Siinä on kaksi liikaa.

Kyse voi toki olla pelkästä sattumastakin. Riskit kuuluvat autourheiluun eikä niitä kaikkia saada koskaan eliminoitua.

Kimi Räikkösen upea voitto jäi valitettavasti Kovalaisen ulosajon varjoon, niin tässäkin kolumnissa. Kimin kannalta kilpailu oli onnellisen tylsä. Jos voitto voi koskaan tulla helposti, niin Barcelonassa se tuli.

Jos Ferrarin iskukyky on Turkissa samaa luokkaa kuin Espanjassa, alkaa muilla tulla jo kiire ehtiä mukaan MM-taisteluun. Tosin lähimenneisyydestä löytyy sellainenkin esimerkki, että eräs kuski kuroi kiinni 27 pisteen etumatkan matkalla mestariksi.

Teksti: Oskari Saari 28.4.2008

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat