Turkin GP:n lehdistötilaisuudessa paikalla kisan voittaja Ferrarin Felipe Massa (FM), toiseksi sijoittunut McLarenin Lewis Hamilton (LH) sekä kolmanneksi ajanut Ferrarin Kimi Räikkönen (KR).
Kysymys, Felipe, pidät voittamisesta lähtien paalupaikalta?
FM: Kyllä, tämä on fantastista. Kisa oli vaikea. Lewis painosti minua kovasti koko kisan. Ajattelin hänen olleen alussa kevyellä polttoainekuormalla, koska hän painosti minua kovasti. Kun tein ensimmäisen varikkokäyntini, oli hän heti aivan kannassani. Ajattelin hänen ottaneen autoonsa minua vähemmän bensaa. Talli kertoikin minulle sitten, että hän on matkassa kolmen varikkokäynnin taktiikalla. Se tieto helpotti hieman. Hän oli erittäin nopea enkä pystynyt pidättelemään häntä, joten hän ohitti minut. Tiesin, että minulla olisi silti iso mahdollisuus kisan voittamiseen, koska kolmen varikkokäynnin taktiikka oli optimistinen. Tein sitten riittävästi eroa, jotta sain kärkipaikan varikkokäyntien jälkeen. Onnistuimme siinä, vaikka se oli vaikeaa. On fantastista voittaa kolmatta kertaa Turkissa. Saisin varmaan jo tämän maan passin.
Kysymys, Felipe, sinulla meni hyvin molemmilla rengasseoksilla. Aloitit pehmeämmillä renkailla?
FM: Tänään oli vaikea valita renkaita. Pehmeän ja kovan välillä ei ollut suurta eroa edes avauskierroksella. Kovempi rengas oli paljon parempi perjantaina, mutta minun autossani pehmeämmät renkaat pysyivät perjantaina hyvinä, joten halusimme käyttää pehmeämpää rengasta tänään. Näimme kuitenkin Lewisin ajavan erittäin kovaa kovemmilla renkailla ja ajattelimme valintamme olevan virheellinen. Autoa oli kisan lopussa niin helppo ajaa kovemmilla renkailla, että ehkä niiden valitseminen olisi ollut oikea ratkaisu.
Kysymys, Lewis, et ollut tyytyväinen aika-ajotulokseesi, mutta tämänpäiväinen tuloksesi oli mahtava?
LH: Kyllä, ajoin kolmannesta ruudusta toiseksi. Heikki teki aika-ajossa mahtavaa työtä onnistuen päihittämään minut painavammasta bensakuormastaan huolimatta. Kun tutkin aika-ajon jälkeen data-tietoja, havaitsin olevani tyytyväinen rengasvalintaani, olin vain menettänyt hieman aikaa radan keskisektorilla. Tänään päätimme valita kovemmat renkaat. Tiesimme Ferrarien haastamisen olevan vaikeaa ja toivoimme saavamme vain joitain pisteitä, kärkiviisikkoon yltäminen olisi ollut hyvä tulos. Auto oli mahtavassa tasapainossa. Kovemmilla renkailla pystyin pysymään Felipen vauhdissa ja jopa ohittamaan hänet. Sen jälkeen karkasin häneltä ja pystyin puristamaan kovaa. Lopussa oli vaikeaa, koska pehmeämpi rengas oli ehdottomasti huonompi.
Kysymys, Lewis, oliko toinen sijasi tulosta siitä, että vaihdoit kolmen varikkokäynnin taktiikkaan ja minimoit näin sen ajan, jonka jouduit käyttämään pehmeämpää rengasta kisan lopussa?
LH: Käytimme kolmen varikkokäynnin taktiikkaa, koska Bridgestone oli huolissaan, että täällä saattaisi esiintyä viime vuoden kaltaisia renkaiden hajoamisia. He pakottivat meidät käyttämään kolmen varikkokäynnin taktiikkaa, koska se oli turvallisinta. Sen takia me emme olleet vahvimmassa mahdollisessa asemassa voiton suhteen. Pystyimme tallin kanssa kuitenkin käsittelemään tämän ongelman ja päätimme tehdä parhaamme. Talli teki mahtavaa työtä kaikilla varikkokäynneillä.
Kysymys, Lewis, menetit aikaa Ferrareihin nähden kierroksen kolmannella sektorilla. Huolestuttaako se Monte Carloa silmällä pitäen?
LH: En ole siitä huolissani. Barcelonassa Ferrari oli meitä nopeampi viimeisellä sektorilla, jossa on kaikki tiukat mutkat. Sama toistui täällä. He päihittivät meidät suorilla ja kolmessa viimeisessä mutkassa. Meidän täytyy tutkia asiaa, yrittää ymmärtää sen syy ja parantaa tilannetta. Pystymme varmasti siihen.
Kysymys, Kimi, kerro avausmutkan kolaristasi Kovalaisen kanssa?
KR: Lähtöni ei ollut hyvä. Nousin hänen rinnalleen jarrutuksessa. Sisäkurvin puolella tuli sitten vähän ahdasta ja yritin hidastaa ja pysyä hänen takanaan. Tapaus oli valitettava molempien kannalta. Minulta särkyi etusiipi ja häneltä puhkesi takarengas. Sellainen on kuitenkin osa kilpa-autoilua. Se ei auttanut kummankaan suoritusta. Päätimme käyttää samaa etusiipeä koko kisan, koska se ei ollut erityisen huonossa kunnossa ja vaihtamiseen olisi mennyt liikaa aikaa. Viikonloppu oli hieman vaikea, mutta saimme kuitenkin hyviä pisteitä. Seuraavana viikonloppuna pitää onnistua paremmin.
Kysymys, Kimi, miten auto käyttäytyi särkyneen siiven kanssa? Tein kisan nopeimman kierrosajan.
KR: Ei se ollut mitenkään erityisen huono, mutta ei siiven päädyn vahingoittuminen koskaan auta. On vaikea sanoa, kuinka paljon paremmin kisa olisi sujunut ehjän siiven kanssa.
Kysymys, Kimi, kerro, miksi jäit aika-ajossa vasta neljänneksi?
KR: Se ei ollut paras aika-ajoni. Meillä on ollut sen kanssa ongelmia. Autossani oli hieman enemmän polttoainetta kuin muilla. Se oli yksi syy, mutta kierros ei myöskään ollut niin hyvä kuin olisin halunnut. Ongelmat alkoivat perjantaina. Viikonloppu oli vaikea, mutta olen tyytyväinen kolmossijaan. En menettänyt liian paljon pisteitä. Kausi on alkuvaiheessa ja minulla on hyvä pistesaldo. Katsotaan, miten seuraavissa kisoissa käy. Viime vuonna kaksi seuraavaa kisaa olivat meille vaikeita. Toivottavasti pystymme taistelemaan niissä voitosta.
Kysymys, Felipe, seuraavana on Monte Carlon kisa. Tilanne näyttää erittäin hyvältä Ferrari-tallin osalta?
FM: Kyllä. Viime vuonna olin kolmas Monte Carlossa, mutta McLaren oli siellä vahva. Olemme työskennelleet jo viime vuodesta lähtien sen parissa, että löydämme oikeat säädöt Monte Carloon tänä vuonna. Toivottavasti automme on siellä hyvä, jotta meillä olisi voittomahdollisuudet. Monte Carlo on rata, joka voi olla hyvin vaikea ilman luistonestoa. Toivon, että pääsemme palkintopallille ja saavutamme mahdollisimman paljon pisteitä.
(MTV3)