Tuomisen analyysi: Power Stage toimii sittenkin?

Petter Solberg vauhdissa Meksikon MM-rallissa.
Petter Solberg vauhdissa Meksikon MM-rallissa.
Julkaistu 06.03.2011 21:10

Ruotsin osakilpailun jälkeen moni - minä yhtenä heistä - oli valmis tyrmäämään Power Stagen tällaisella konseptilla.

En uskonut yhdenkään kisaa johtavan kuljettajan riskeeraavan pistepottia kolmen extrapinnan tähden. Mutta Meksikon Power Stage osoitti, että näin ei välttämättä ole.

Meksikossa Power Stagen kaksi parasta olivat samat kuljettajat, jotka olivat koko kisan kaksi parasta. Tosin nyt vain eri järjestyksessä. Petter Solbergin taktiikka, jolla hän säästi renkaita juuri tälle EK:lle tuotti vain kolmannen sijan ja yhden extrapisteen.

Nyt siis herää kysymys, että tarvitseeko konseptille sittenkään tehdä mitään? Kuskit ovat jo ehdotuksensa heittäneet ja päättävät tahot pohtivat sitä Portugalin jälkeen. Siinä kisa päättyisi toiseksi viimeisen EK:n jälkeen ja Power Stage olisi kokonaan oma juttunsa. Ajatus on sellainen, jota kannatin jo ennen Ruotsin osakilpailua.

Ratkaisu riippunee pitkälti tulevasta Portugalin Power Stagesta. Jos siellä EK:n kärkikaksikko muodostuu kisan kärkinimistä, niin konseptia tuskin muutetaan. Jos taas Ruotsin kaltainen varmistelu nousee esiin taas siellä, niin uskon ehdotuksen tulevan läpi.

Tämän vuoksi sijoitin otsikon loppuun kysymysmerkin.