Tukehtumiskuolemat yleisiä merenkulussa

Onnettomuustutkintakeskus ei ryhdy tutkimaan Kotkassa kahden venäläisen merimiehen hengen sunnuntaina vaatinutta tukehtumistapausta. Vesiliikenneonnettomuuksien erikoistutkijan Risto Revon mukaan tutkiminen kuuluu selkeänä tapaturmana lähinnä Kymen työsuojelupiirille. Vastaavanlaisia onnettomuuksia on tapahtunut Suomessa mm. Porissa, Kokkolassa ja aiemmin myös Kotkassa.

Onnettomuustutkintakeskus ei ryhdy tutkimaan Kotkassa kahden venäläisen merimiehen hengen sunnuntaina vaatinutta tukehtumistapausta. Vesiliikenneonnettomuuksien erikoistutkijan Risto Revon mukaan kyseessä ei ollut harvinainen onnettomuus.

Erikoistutkija Repo kertoo keskutelleensa eri puolilta maailmaa olevien satamaturvallisuusasiantuntijoiden kanssa todeten tämän kaltaisten onnettomuuksien olevan yleisiä. Suomessa vastaavanlaisia on tapahtunut mm. Porissa, Kokkolassa ja aiemmin myös Kotkassa. Myös suomalaisilla aluksilla maailmalla on kirjattu samankaltaisia onnettomuuksia. Hyvin tyypillistä Revon mukaan on myös se, että näissä onnettomuuksissa kuolee vähintään kaksi.

-Tämä ei aiheuttanut suuronnettomuusvaaraa. Tutkiminen kuuluu selkeänä tapaturmana lähinnä Kymen työsuojelupiirille, ja on jo sovittu, ettemme me ryhdy tapausta tutkimaan, Repo kertoo. Merenkulun oppilaitoksissa opetetaan lastien turvallisuusriskeistä. Kotkan tapauksen kaltaiset onnettomuudet ovat silloin aina esillä.

Orgaaninen aine, niin hake, sahatavara tai mikä tahansa puutavara, syö ilman hapen suljetussa tilassa. Kyseessä on kemiallinen prosessi. Kun hiilidioksidi syrjäyttää hapen, se siirtyy ilmaa raskaampana alas.

Puutteita turvallisuudessa

Merenkuluntarkastaja Juhani Tammisto Suomenlahden merenkuluntarkastustoimistosta pysäytti tapaturma-alus Björnin sunnuntaina Hallan satamaan. Syynä toimelle oli hänen mukaansa se, että laivasta tuli kuolemantapausten takia alimiehitetty.

Maanantaina alus siirtyi Kotkasta Haminan satamaan. Se ei pääse lähtemään satamasta ennen kuin sen kapteeni on antanut onnettomuudesta meriselityksen käräjäoikeudelle. Maanantaina Tammistolla ei ollut tietoa, milloin meriselitys kuullaan. Tammisto on jo osin päässyt tarkastamaan alusta, mutta työ on edelleen kesken. Maanantaina aluksen päällikkö oli Kotkassa poliisin kuulusteltavana.

-Sen verran sunnuntaina tehdyissä tarkastuksissa ilmeni, että jotain lastiturvallisuuteen liittyviä puutteita on aluksella olemassa. Tarkemmin puutteet kirjataan tulevissa tarkastuksissa, Tammisto kertoo.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat