Toyota valmistautuu kaasupoljinurakkaan

Toyotan huoltoverkostoa viritetään mittavaa kaasupolkimien korjaushanketta varten. Noin 36 000 Toyotan omistajaa saa viikosta 7 alkaen kutsun tulla valtuutetulle huoltamolle panemaan autonsa kaasupolkimen kuntoon.

Remonttiruuhka yritetään selvittää pääosin parissa kuukaudessa.

Toyota Finland Auton toimitusjohtaja Kari Skogster kertoo, että ensimmäinen erä lisäosia saapuu Suomeen jo ensi viikon lopulla, ja se jaellaan välittömästi eteenpäin. Netissä on jo osoittamaton korjauskutsu, mutta virallisia, autokohtaisia korjauskutsuja ei ole vielä tehty. Ne laaditaan kansainvälisten mallien pohjalta ja lähetetään asiakkaille viikolla 7.

Vikaepäiltyjen ryhmästä pyritään tavoittamaan jokaisen Suomeen rekisteröidyn auton omistaja.

- Seurataan peräänkin, Skogster lupaa paimentaa.

Remontin ohjeaika on puoli tuntia. Se tietää valtuutetuille huoltamoille 18 000 työntuntia.

Remontissa kaasupoljinasetelmaan asennetaan pieni lisäosa, joka takaa, että poljin ei jumitu. Japanista tuleva nippeli itsessään on halpa, vain puoli euroa.

Toyotan huoltoverkossa on 59 korjaamoa, ja lisäksi savotassa huhkii 23 valtuutettua huoltokorjaamoa. Pohjoisin oma piste on Sodankylässä.

- Työt yritetään järjestää niin, että ensimmäiseksi hoidetaan vanhimmat autot, koska vika oletetaan kulumaviaksi. Skogster selvittää.

Vanhimmat korjauskutsun saavista autoista ovat vuodelta 2005, tuoreimmat tältä vuodelta. Malleja ovat AYGO, iQ, Yaris, Auris, Corolla, Verso, Avensis, RAV4.

Skogster painottaa, että kyseessä on varotoimi. Euroopassa vikaepäiltyjen ryhmässä on 1,8 miljoonaa autoa. Niissä 26:ssa on rekisteröity vika, joka osoittaa kutsun aiheuttaneeseen vikaan.

Kuluja korvataan tapauskohtaisesti

Maaseudulla remonttireissusta voi tiheästä huoltoverkosta huolimatta tulla pitkä. Työstäkin on mahdollisesti otettava vapaata, jotta pääsisi käymään valtuutetulla huoltamolla.

Kuluttajaviraston lakimies Jukka Kaakkola kertoo, että kutsujan on kuluttajasuojalain mukaan korvattava lisäkulut, jos ne pystytään osoittamaan. Kuluttaja ei saa kuitenkaan aiheuttaa kuluja, vaan korjaaminen on pyrittävä hoitamaan tarkoituksenmukaisesti.

Skogster ei lähde etukäteen tiukasti linjaamaan kulupolitiikkaa.

- Valtaosa remonteista tehdään odottaessa, eikä matkaakaan kerry kummemmin. Kulut katsomme tapauskohtaisesti.

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat