Kysymys mainoksen riittävästä erottuvuudesta jakoi neuvoston mielipiteet.
Julkisen sanan neuvosto (JSN) on antanut langettavan päätöksen Helsingin Sanomille lehden mobiilisovelluksessa julkaistusta Terveystalon mainoksesta.
Toukokuussa 2024 Helsingin Sanomien mobiilisovelluksessa uutisten joukossa julkaistua mainosta ei ollut merkitty mainokseksi. Sen ylälaidassa oli kuitenkin mainittu mainostavan yrityksen nimi.
JSN:n mukaan mainos ja sen sijoittelu muistuttivat kokonaisuutena sovelluksissa julkaistavaa journalistista sisältöä. Esimerkiksi mainoksen otsikon ja ingressin yhdistelmä muistuttivat neuvoston mukaan lehden journalististen sisältöjen asettelua.
Neuvoston mukaan mainos on selvästi merkittävä mainokseksi, jos on vaara, että se sekoittuu toimitukselliseen aineistoon. JSN katsoo, että mainos ei tässä tapauksessa erottunut tarpeeksi journalistisesta sisällöstä.
JSN katsoi Helsingin Sanomien rikkoneen Journalistin ohjeiden kohtaa, jonka mukaan mainosten ja kaupallisen yhteistyön on erotuttava toimituksellisesta aineistosta yleisölle selkeällä tavalla. Neuvosto päätyi langettavan päätöksen kannalle äänin 8–4.
Helsingin Sanomien vastaavan päätoimittajan Erja Yläjärven mukaan lehti arvioi, että mainos oli selkeästi tunnistettavissa mainossisällöksi ilman, että se oli erikseen merkitty mainokseksi. Päätoimittaja kuitenkin myönsi, että mainos oli rajattu mobiilinäkymään tavalla, joka vaikutti sen erottuvuuteen journalistisesta sisällöstä.
