Tämä jäi kesän avoautoista parhaiten mieleen

Avoautojen suosio maailmalla hiipuu, joten autotehtaat joutuvat miettimään uusia kujeita asiakkaiden mielenkiinnon takaamiseksi. Range Roverin temppu poistaa katto Evoquesta on näistä yksi nerokkaimmista.

Tykkäsimme

  • itsevarma olemus kääntää päitä
  • hiljainen katto pään päällä
  • naapurilla tuskin on samanlaista
  • mukavuuspainotteisesta jousituksesta

Emme tykänneet

  • moottorivalikoima kaipaisi isoa bensakonetta
  • ohjaamossa voisi olla enemmän fiilistä
  • näyttää katto ylhäällä hieman oudolta
  • ahtaista takatilosta

Hinta alk. 71 605 €
Testiauto n. 90 000 €

Kolmiovinen Evoque on todella nätti auto, mutta sen kangaskattoinen versio on ensivilkaisulla lähinnä oudon näköinen. Siis katto ylhäällä. Kankaan piilottaminen eli katon laskeminen parantaa tilannetta huomattavasti. Se korostaa auton korkeaa olkalinjaa ja tekee avo-Evoquesta myös yllättävän elegantin.

Nippelitiedon ystävät rakastavat sitä, että Range Roverin mukaan Evoquen katto on automaailman suurin kangaskatto. Se painaa 68 kiloa ja viikkautuu nätisti kasaan takapenkin taakse. Kaikki tämä tapahtuu napista painamalla 18 sekunnissa. Katon nosto vaatii 21 sekuntia, ja kattoa voi operoida aina 48 km/h nopeuteen asti. Kun operaation tekee bulevardilla kruisaillessa, päät kääntyvät varmasti. Katto ylimmässä asennossaan Evoque näyttää hetken enemmänkin optimistijollalta kuin autolta.

Ajossa ensivaikutelma on yllättävän positiivinen. Kori tuntuu vakuuttavan jäykältä, kun ottaa huomioon sen, ettei alkuperäisissä suunnitelmissa varmasti ollut avoversiota. Auton jousitus hallitsee myös auton raskaan massan kunnialla, meno on sopivan jämäkkää ja mukavaa: molemmat hyvän kruisailuauton ominaisuuksia.

Yksi suurimpia miinuksia katon poistamisessa on sen vaikutus auton painoon, jota on tullut lisää lähes 300 kiloa. Tämän tuntee, ja jopa koeajoauton 180-heppainen diesel on hieman helisemässä, kun kuljettaja kaipaa ripeämpää liikettä. Massan tuntee myös mutkissa, jos nopeutta on vähänkään liikaa – keula puskee herkästi nelivedosta huolimatta.

Myöskään 9-portainen automaattivaihteisto ei pidä rivakammasta ajosta. Tomaatti empii siirtojaan ja töksäyttelee välillä. Nätissä ajossa vaihteiston toiminnassa ei sen sijaan ole huomauttamista.

Mutta miksi avoauton pitäisi ylipäätään yrittää olla urheilullinen? Ajamisen hauskuus tulee katon laskemisesta ja tuulen pyörteilystä kutreilla. Ja jotta tuulen pyörteily olisi mahdollisimman nautinnollista, se tarkoittaa kesäistä bulervardikruisailua jäätelölle Kaivarin rantaan. Ja tässä ympäristössä avonainen Evoque loistaa.

Korkealla sijaitsevasta ohjaamosta on hyvä näkyvyys, ja kabiini on korkeasta kylkilinjasta huolimatta sopivan väljän oloinen.

Ainoastaan takaosastolla jalkatila käy nopeasti vähiin, elleivät etumatkustajat tingi omasta matkustusmukavuudestaan. Fiksuinta onkin laittaa heti takamatkutajien tilan päälle tuulen pyörteilyjä ohjaamossa hillitsevä tuulensuoja.

Loppupeleissä kyse on aina makuasioista. Avonaisessa Evoquessa on oma viehätyksensä, joka perustuu pitkäöti siihen, että se on niin omanlaisensa ja varsin erikoinen tuote maailman autokartalla.

Sääli vain, että kun tuo viehätys konkretisoituu kiinnostukseksi, vilkaisu hinnastoon latistaa suurimman innon. HSE-tasoinen tehokkaampi kaksilitrainen diesel kustantaa 84 062 euroa, eli muutamilla lisävarusteilla hinta kipuaa jo lähes 90 000 euroon. Samalla rahalla saa hieman toisenlaisen ja yhtä lailla kiinnostavan avoauton – nimittäin Porsche 718 Boxsterin, joskin sen kiinnostavamman eli S-version hinnat kipuavat jo yli 100 000 euroon.

Eli vaikka avonainen Evoque on täysin omanlaisensa tuote ilman suoria kilpailijoista, se joutuu kilpailemaan kovassa joukossa. Porschen lisäksi yli 80 000 eurolla on tarjolla runsaasti myös avonaisia saksalaisia premium-brändejä. Näihin verrattuna Evoquella on tosin yksi iso etu puolellaan: sen ratin taakse on helpompi siirtyä kuin sen kilpailijoihin. Tätä arvostaa varmasti etenkin lyhyemmissä kesämekoissa viihtyvä kauniimpi sukupuoli.

Range Rover Evoque Convertible TD4 180 hv
Moottori 1 999 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 132 kW (180 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 430 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 10,3 s.
Huippunopeus 195 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 149 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 609 mm, akseliväli 2 660 mm
Tyhjäpaino 1 967 kg
Tavaratila 251 l

Kuvat: Vesa Eskola

Lue myös:

    Uusimmat