Tällainen on suomalaisten historia RR-ajoissa

Jarno Saarinen, kuva: Lehtikuva
Jarno Saarinen, kuva: Lehtikuva
Julkaistu 11.04.2010 18:17(Päivitetty 11.04.2010 18:19)

Jarno Saarinen on edelleen ainoa suomalainen moottoripyörien RR-ajon maailmanmestaruuden voittanut kuljettaja. Vuonna 2010 toista kauttaan nykyisessä kuninkuusluokassa, MotoGP:ssä, ajava Mika Kallio on noussut palkintokorokkeelle useammin kuin kukaan muu suomalaiskuljettaja.

Osakilpailuvoittojen määrässä Saarinen (15 voittoa) on yhä Kallion (12 voittoa) edellä. MM-mitalien määrässä Kallion edellä on Jarno Saarisen aikalainen Teuvo Länsivuori, joka Saarisen tavoin voitti urallaan neljä MM-mitalia. Kalliolla MM-mitaleita on toistaiseksi kolme.

Kallio ajaa toista kautta MotoGP-MM-sarjan kuninkuusluokassa. Pienemmissä luokissa hän ehti voittaa kaksi MM-hopeaa (125-kuutioisissa 2005 ja 2006) sekä MM-pronssin (250-kuutioisissa 2008).

MM-osakilpailuiden palkintokorokesijoituksia Kalliolla on 33, kun taas Saarisella niitä oli 32 ja Länsivuorella 27. Viime kaudella Kallio ei MotoGP-luokassa yltänyt vielä seitsemättä sijaa korkeammalle. Kaudella 2001 125-kuutioisissa debytoinut Kallio nousi palkintokorokkeelle jokaisella MM-sarjakaudella 2003–2008.

Suomalaisten huippuvuodet 1970-luvulla

Mika Kallio ylsi MM-sarjassa palkintokorokkeelle ensimmäisen kerran Malesian GP:ssä Sepangin radalla lokakuussa 2003. Edellisen kerran suomalaisajaja oli yltänyt samaan kaudella 1982, kun 125-kuutioisissa kilpaillut Johnny Wickström otti kaksi palkintopallisijaa, uransa huippuna kakkossija Ranskan Nogaron radalla.

Uran ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton Kallio ajoi 250-kuutioisissa Portugalin GP:ssä 2005. Edellinen suomalaisen kuljettajan saavuttama voitto oli jo 30 vuoden takaa. Pentti Korhonen voitti syksyllä 1975 Opatijassa 350-kuutioisten MM-sarjan osakilpailun.

Komeinta suomalaiskuskien menestystä nähtiin 1970-luvun alkupuoliskolla. Tuolloin RR-ajo (nimellä TT tosin) oli sinivalkoisen moottoriurheilun ykköslaji, kun rallissa ei vielä ajettu MM-sarjaa eikä kukaan suomalainen ollut päässyt F1-kilpaan mukaan.

Jarno Saarinen voitti ensimmäisenä suomalaisena ratamoottoripyörien MM-osakilpailun. Saarinen ylsi historialliseen saavutukseen Tšekkoslovakiassa Brnon radalla 350-kuutioisten sarjassa. Samana vuonna samassa sarjassa ajoi osakilpailuvoittoon myös Teuvo Länsivuori.

Jarno Saariselle kausi 1971 merkitsi osakilpailuvoiton lisäksi myös MM-mitalitilin avaamista. Hän saavutti hopeaa 350-kuutioisten luokassa ja pronssia 250-kuutioisissa. Olympiavuonna 1972 Saarinen voitti maailmanmestaruuden 250-kuutioisissa ja uusi hopeansa suuremmassa luokassa. Kaudella 1973 Saarinen tavoitteli mestaruutta 250-kuutioisissa ja hänelle uudessa 500-kuutioisten sarjassa. "Paroni" Saarinen voitti pienemmässä luokassa kolme ensimmäistä kisaa ja isolla pyörällä kauden kaksi ensimmäistä kisaa näyttäen ajavan vastustamattomasti kohti mestaruutta kummassakin luokassa. Loistava alku päättyi järkyttävällä tavalla, kun Saarinen menehtyi Monzan GP:ssä tapahtuneen kolarin seurauksena toukokuussa.

Kesken päättyneellä urallaan Saarinen voitti 15 MM-osakilpailua. Suomalaisten voittotilaston kakkosena on Mika Kallio, jonka edellinen voitto on kesäkuulta 2008 Britannian GP:stä. Kaikki osakilpailuvoittoon yltäneet suomalaiset ovat saavuttaneet urallaan myös vähintään yhden MM-mitalin.

(MTV3)