Tällainen on Alonson moottoriahdinko

Ferrari-kuljettaja Fernando Alonso on kuluttanut F1-kuljettajista eniten moottoreita tällä kaudella.

Alonso on käyttänyt kolmea moottoria. Espanjalaisen autoon vaihdettiin moottori ensimmäisen kerran Bahrainin GP:n aika-ajon jälkeen. Australian GP sujui ilman konerikkoa, mutta Malesiassa espanjalainen jäi savupilven saattelemana radan varteen.

Sepangissa räjähtänyt moottori kesti vain 743 kilometriä, kertoo Grandprix.com. Todennäköisesti moottoririkon taustalla oli autoon iskenyt vaihdelaatikkovika, jonka seurauksena espanjalaisella ei ollut lainkaan kytkintä käytettävissään alaspäin vaihdettaessa. Hän joutui ajamaan epätavallisesti kaasuttamalla kovaa saadakseen haluamansa vaihteen silmään. Moottori meni luultavasti ylikierroksille tämän seurauksena.

Alonsolla on 16 kisaa varten käytössään viisi kokonaan uutta moottoria sekä kaksi käytettyä.

Alonsolla on yksi moottori, jolla on ajettu 1141 kilometriä. Sillä pystyy ajamaan vielä kolmen GP-viikonlopun aikana vapaissa harjoituksissa, muttei kilpailuissa.

Alonson Bahrainin GP:n voittomoottorilla ei ole ajettu kyseisen kisan jälkeen, joten sillä on takana vain 319 kilometriä. Kyseistä moottoria voi käyttää vielä noin 1 680 kilometrin verran.

Alonso vähättelee moottorihuolia

Alonson odotetaan saavan viikon kuluttua Kiinan GP:ssä autoonsa jo neljännen uuden moottorin. Espanjalaiskuski ei kuitenkaan näe tilannetta aivan niin synkkänä.

- Yksi moottori on rikki, toista voin käyttää vapaissa harjoituksissa ja kolmatta myös kisoissa, kertoi Alonso espanjalaismedian mukaan.

- En ole erityisen huolissani. Talli on kertonut minulle, että Malesian konerikko oli yksittäinen tapaus. Meillä ei myöskään ollut mitään ongelmia ennen kauden alkua, muistutti Alonso.

Lue myös:

    Uusimmat